Poques pràctiques mèdiques han generat tanta controvèrisa -i escepticisme en molts cercles- com el psicoanàlisi. I, seguint aquest fil, ni tan sols el creador d´aquest mètode, l´austríac Sigmund Freud, s´escapa de les constants -i no sempre benintencionades- revisions.

No és el cas d´'Histeria'(ECC Ediciones), la immersió que Richard Appignanesi i Óscar Zárate fan en les primeres passes d´aquesta disciplina i que aquest inici de tardor ha arribat a les llibreries. Un volum de lectura fàcil i amena, més centrat en narrar els fets clau de la vida de Freud que no pas en interpretar-los o, encara menys, jutjar-los.

Gràcies al guió d´un Appignanesi que actua com a coneixedor i analista de la producció freudiana, el còmic recorre els orígens de la vocació mèdica de Freud i els casos i circumstàncies que el marcarien a foc. Mirada, aquesta, feta, això sí, amb un esforçat to lleuger que no sempre supera els esculls de la terminologia de frenopàtic. Un inconvenient que queda maquillat pels dibuixos de Zárate, fets en un blanc i negre que a estones apareix nostàlgic i evocatiu i, d´altres, claustrofòbic i malaltís.

Història viscuda i explicada

La del pare del psicoanàlisi no és, però, la única vida cèlebre que arriba en forma de vinyetes. Entre les biografies il·lustrades que han estat publicades recentment també hi figura la del pintor expressionista Edvard Munch.

La ment rere El crit és el protagonista de 'Munch. Una biografia' (editorial Sapristi), de la italiana Giorgia Marras, un retrat que explota la fascinació que generen les vides dels grans noms de la història de l´Art amb un documentadíssim treball que barreja escenes recreades per l´autora amb passatges pràcticament literals extrets de les memòries de l´artista.

Prenent com a punt de partida el moment en què Munch decideix entregar-se a la pintura, el còmic aconsegueix fer entrar el lector en l´univers del geni amb unes vinyetes mínimes en text però farcides de detalls i expressivitat que es complementen amb uns detallats annexos amb abundant informació sobre els personatges secundaris del text -de Henrik Ibsen a August Strindberg passant per la família Munch- i sobre la pròpia obra del noruec i els museus per on es troba actualment repartida.

Tots aquests detalls, però, no impedeixen que estiguem davant d´una lectura àgil i didàctica, amb diverses capes de lectura segons l´experiència i el bagatge del lector. Ja sigui un no iniciat en pintura o algú amb coneixement en la matèria, com la jove autora.

Una altra vida -no per ficcional menys veraç- a tenir present és la de la protagonista de 'Sally Heathcote: Sufragista'(B. Talbot / M.M. Talbot / K. Charlesworth, Editorial La Cúpula) . L´obra, una de les revelacions de la temporada passada, torna de nou als prestatges amb la seva quarta edició i reforçant un missatge que ha captivat públic de més enllà dels marges de la novel·la gràfica.

Amb un esquema de colors reduït a la mínima expressió, el còmic indaga en el moment de màxim apogeu -i també en les llums i ombres- del moviment sufragista britànic de Christabel Pankhurst i companyia; lluita que va culminar amb la conquesta del dret a vot femení a l´illa, a principis del segle XX.

Gotes de fantasia

La quota d´arrel fantàstica l´aporten, aquesta ocasió, dues propostes d´allò més diferents entre si: 'Rey Oso', del dibuixant Mobidic, i 'Dampyr. El verdugo negro', a càrrec de la dupla italiana formada pel guionista Giovanni di Gregorio i l´illustrador Claudio Stassi.

Com si es tractés d´una llegenda selvàtica, 'Rey Oso' (Mobidic, Yermo Ediciones) és la història de Xipil una indígena entregada pel seu pare en ofrena a una deessa caiman i que, abans de ser engolida, és rescatada pel sobirà dels óssos. Tot i l´aparent simplicitat infantil de l´argument, l´acció triga poc en mostrar-se com un joc de miralls en el qual els éssers humans i els animals salvatges intercanvien constantment els seus rols tot buscant la veritable manera de ser de cadascú.

El cas de 'Dampyr. El verdugo negro' (G. di Gregorio / C. Stassi, Aleta Ediciones) és un món a part, com a mínim a mitges. Aquesta novel·la gràfica pren com a teló de fons un barri gòtic de Barcelona sobre el que desplega tot un arsenal de personatges i situacions pròpies de la saga vampírica Dampyr. Una oportunitat per als seguidors del personatge per aprofundir en les seves aventures i també per als no iniciats, que podran acostar-se al personatge amb l´atractiu de veure en tinta escenaris i situacions que reconeixeran perfectament.