María Pagés fa aixecar el municipal

"Yo, Carmen" ofereix un retrat de la dona que trenca mites i estereotips amb un ball enèrgic i delicat

22.10.2016 | 09:48

La particular versió de Carmen de la ballarina i coreògrafa sevillana María Pagés va entusiasmar dissabte a la nit els espectadors del Teatre Municipal de Girona, que al final de l'espectacle es van posar dempeus per tributar una càlida ovació als artistes que els havien proporcionat una hora i mitja d'una intensitat artística excepcional. Era la segona vegada que Yo, Carmen arribava a un escenari gironí i ho ha fet amb una excel·lència i afinament espectacular.

Yo, Carmen desmunta els tòpics sobre aquest personatge clàssic i ofereix un retrat de la dona format per retrats de moltes dones diferents. Dividit en deu quadres, la música i el ball tenen un paper preponderant en el muntatge, encara que també hi és present la paraula, en forma de textos de María Zambrano, Widdad Benmoussa, Akiko Yosano, Marguerite Yourcenar, Margaret Atwood, Belén Reyes, El Arbi El Harti i la mateixa María Pagés.

Textos que parlen de com afrontar la vida, de com superar les dificultats, de com rebutjar les imposicions de les modes, de com relativitzar les convencions socials... I això és precisament el que presenta Yo, Carmen, un retrat d'un grup de dones que afronten la vida i que superen dificultats, des de la maternitat a les tasques domèstiques, passant per l'ensenyament, la relació amb els homes, les imposicions de les modes i les convencions socials.

Aquest missatge el transmet l'espectacle de Pagés amb un ball enèrgic, delicat i d'una enorme plasticitat que posa en escena un grup de ballarines sensacionals, a les quals la directora i creadora del muntatge dóna molt de joc.

La música (original, amb algun fragment de Bizet) és l'altre element determinant a l'hora de crear les atmosferes necessàries en una funció que captiva des de l'inici i porta el públic a un esclat d'eufòria al final. Pel camí, han caigut mites i estereotips al voltant de les dones, s'ha desmuntat la figura voluptuosa de la Carmen de tota la vida, i ha emergit una dona polièdrica a la qual posa veu una María Pagés que en un dels moments més lluminosos de Yo, Carmen reivindica la tripita i les arrugues, producte de "tanto reir... y de llorar". "Ser mujer es vivir, vivir de verdad", sentencia.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cultura

Gairebé 230.000 persones van visitar la Catedral de Girona durant el 2016

Gairebé 230.000 persones –en concret, 229.872– han visitat la Catedral de...

Editades les constitucions catalanes del jurista gironí del segle XV Narcís de Sant Dionís

Editades les constitucions catalanes del jurista gironí del segle XV Narcís de Sant Dionís

Jaume Sobrequés el presenta com «un home de primera categoria en àmbit mundial» · El Papa Luna el...

Sopa de Cabra, Els Amics de les Arts, Jarabe de Palo i Txarango actuaran al Canet Rock

Sopa de Cabra, Els Amics de les Arts, Jarabe de Palo i Txarango actuaran al Canet Rock

Txarango i Itaca Band presentaran disc al festival, que se celebrarà el proper 1 de juliol a...

Estrelles Michelin 2017

Millors gorgues de Girona

Tots els restaurants amb estrella Michelin 2017

La Guia Michelin 2017 serà presentada aquest dimecres al Mas Marroch de Girona. Hi assistiran tots els cuiners de restaurants amb dues i tres estrelles Michelin


Cartellera a Girona

Tots els cinemes de Girona

Tots els cinemes de Girona

Consulta la cartellera a Girona, Salt, Palamós, Olot, Ripoll, Platja d'Aro i Salt. Tot el cinema de Girona

 
Enllaços recomanats: Premis cinema