Els especialistes del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRMC) asseguren que les primers anàlisis de les tres taules renaixentistes del pintor gironí Pere Mates propietat del Museu d'Art de Girona no són de l'època. És a dir, són falses.

La Generalitat va comprar dijous a Madrid, en una subhasta, dues taules idèntiques a les que ja tenia el Museu d'Art, i que s'ha exposat durant sis anys. Aquestes taules comprades dijous són autèntiques. Les va pintar Pere Mates al segle XVI.

La directora del CRMC, Àngels Solé, va explicar que les taules del Museu d'Art, que la Generalitat va comprar fa uns anys a la sala Balclis de Barcelona, tenen un suport de fusta i uns pigments, resines i aglutinants de finals del segle XIX i principis del XX.

De fet, Solé va afegir que fins i tot els croquelats, les esquerdes fetes a la taula per simular que és antiga, «estan fetes d'una forma molt matussera».

De les tres taules de Pere Mates analitzades al CRMC, que formen part d'un cicle del pintor sobre la vida de sant Joan Baptista, dues d'idèntiques van ser subhastades dijous a la Sala Albalarte de Madrid i la tercera és una còpia d'una obra del pintor gironí propietat del MNAC.

A la subhasta, i a petició del Museu d'Art de Girona, la Generalitat va adquirir un total de sis taules per un preu de 36.000 euros.

La directora del Museu d'Art de Girona, Carme Clusellas, tot i reconèixer que la subhasta de Madrid «va precipitar els fets», va voler aclarir que des que el museu gironí va adquirir les tres taules l'any 2010, els seus restauradors «van sospitar alguna cosa».

Així, va explicar, l'any 2014, quan ella es va fer càrrec de la direcció del museu, ja es va encarregar un estudi al Departament de Química Aplicada de la Universitat de Barcelona (UB).

Malgrat que aquest estudi encara no ha finalitzat, recentment, el seu responsable, José Francisco Garcia, ja va alertar al museu gironí que les obres podrien no ser de l'època. Unes sospites que l'estudi del CRMC ha confirmat en una primera fase. Aquest estudi ha deixat clar que les tres taules no van ser pintades per Pere Mates al segle XVI.

A més dels materials -fusta, pigments, aglutinants que són del segle XIX-XX-, la capa de preparació de la fusta per pintar-hi a sobre és de sulfat de bari, un producte que no s'utilitzava al segle XVI, així com l'òxid de titani per crear els blancs o el blau Prússia.

Solé assegura que actualment molts artistes podrien copiar qualsevol obra de qualsevol artista amb l'assessorament d'un bon químic, però que en el cas de les tres taules la còpia és força dolenta perquè la fusta, per exemple, es va tallar amb una serra mecànica i els croquelats «són molt matussers».

Per la seva part, Clusellas ha explicat que els arriben molt poques obres del Gòtic i del Renaixement que no hagin estat retocades i que en aquest cas el que s'havia d'esclarir era si les taules havien estat molt retocades o no eren de l'època.

Va admetre haver tingut exposades durant gairebé sis anys tres obres de Mates que no eren originals. No obstant això, ha opinat que al final «tot ha sortit bé» perquè han pogut comprar-ne sis de noves i «tampoc els ha sortit gaire car» (36.000 euros).

Clusellas descarta exigir responsabilitats per la compra de les tres taules, i apunta que el pròxim pas serà parlar amb l'empresa que els les va vendre el 2010, amb qui ja han contactat, per veure si se'ls pot restituir el valor de la venda i, d'aquesta manera, invertir els diners en noves adquisicions.

Tant Magda Gassó, cap del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat, com la directora del Museu d'Art de Girona, han defensat la compra de dijous de les sis taules del pintor gironí.

Pere Mates va ser un pintor nascut a Sant Feliu de Guíxols i que va treballar molt a Girona del qual «cal conservar i difondre» tant com es pugui la seva obra, defensa Clusellas, i avança que el Museu d'Art de Girona està planificant una exposició sobre Mates per presentar les taules comprades, així com la que és propietat del MNAC per a inicis de l'any vinent.