El Temporada Alta porta el proper dimarts 25 d'octubre una de les grans obres programades en aquesta 25a edició, 'La Moulette' (La Gavina), dirigida pel dramaturg alemany, Thomas Ostermeier. L'obra, escrita el 1895 per Anton Txèkhov posa en escena el conflicte romàntic i artístic de diferents personatges en la Rússia de finals del segle dinou. Ostermeier explica que en certa forma aquesta obra guarda "certs paral·lelismes" amb la situació política actual, en referència al drama dels refugiats que fugen de països en conflicte. El dramaturg alemany, explica que ha centrat l'acció en dos temes que són la base de l'obra, l'amor i l'art, els quals Ostermeier considera que tenen un "fort lligam entre ells". El director explica que ha intentat impregnar una mica de la personalitat de l'autor a l'obra. "Txèkhov era una persona socialment compromesa" i això ho he volgut reflectir.

Una de les grans obres del Festival Temporada Alta d'aquest 2016, 'La mouette', arriba dimarts 25 al Teatre Municipal de Girona de la mà d'un dels directors més reconeguts a nivell europeu, l'alemany Thomas Ostermeier. Una obra reflexiva on es parla de l'amor i de l'art. Una comèdia en la que Ostermeier dirigeix per primera vegada a la companyia del 'Théâtre de Vidy' de Lausana. Un repartiment de nou actors que representen l'obra més emblemàtica de Txèkov.

'La mouette' es tracta d'un muntatge basat en la dualitat de l'art i l'amor, que genera un conflicte obert entre els artistes, sense oblidar el rerefons latent d'una greu crisi social i política. En aquest sentit, Ostermeier ha explicat que a la funció, l'espectador veurà com guarda "un cert paral·lelisme" amb la situació que Europa està vivint actualment amb la crisi de refugiats. El director alemany recorda que l'època on està ambientada l'obra -la Rússia de finals del dinou- reflectia una situació de pobresa, comparable a la realitat que es reflexa actualment amb la crisi dels refugiats.

A més, el dramaturg explica que, malgrat que l'autor era una persona "socialment molt activa", de fet el defineix com un "activista social" de la seva època, no queda palès en el text, per això Ostermeier diu que hi ha volgut incorporar aquest sentit social que tenia Txèkhov. "Era un home que va curar malalts sense cobrar ni un cèntim, o que enviava llibres a alguns presoners de l'illa de Sakhalin després d'haver-hi anat com a metge voluntari", comenta el dramaturg. Amb tot, Ostermeier explica que el que es pot veure amb 'La mouette' és quelcom diferent a d'altres obres, tot i que el director hi deixa el seu segell personal. "Sempre provo d'adaptar-me a l'autor i per això apareixen diferències importants amb d'altres obres. A més, és un altra llengua, una altra mentalitat però jo intento aportar el meu estil", explica Ostermeier.

A 'La mouette', Treplev s'enfronta a la seva mare, una actriu rellevant que continua buscant el reconeixement. Desitja transformar el món i per aconseguir-ho creu que el que ha de fer és reinventar l'escenari, el teatre. Per fer-ho confia en la Nina, una actriu jove a qui li dóna el paper principal de l'espectacle. A partir d'aquí l'art i l'amor porten a terme aquesta obra, plena de passions, conflictes i il·lusions.

'La mouette' s'estrena a tot l'Estat i és també la primera vegada que Ostermeier dirigeix la companyia 'Théâtre de Vidy' de Lousana. El repartiment el formen: Bénédicte Cerutti, Valérie Dréville, Cédric Eeckhout, Jean-Pierre Gos, François Loriquet, Sébastien Pouderoux (de la Comédie-Française), Mélodie Richard, Matthieu Sampeur i Marine Dillard, que és l'encarregada de pintar un mural en directe durant l'obra.

Una bona acollida

El dramaturg alemany està convençut que l'obra tindrà una bona acollida per part del públic del Temporada Alta. Ostermeier comenta que Catalunya és una zona de tradició teatral i espera trobar-se un públic "apassionat". El dramaturg explica que l'obra aconsegueix atraure els espectadors que, al final, s'acaben involucrant en les vides dels actors.

Ostermeier també ha fet referència al Temporada Alta del qual diu que és un "gran festival" i, preguntat sobre el fet que una ciutat petita com Girona pugui atraure a tantes figures internacionals del món de la dramatúrgia, el director alemany ha comentat que "qualsevol lloc pot tenir un gran festival de teatre, si hi ha una certa tradició i passió pel teatre, i Girona ho té".