El director alemany Nicolas Stemann ha agafat el jove Werther, un personatge malalt d'amor de Goethe que envia cartes a un amic per explicar-li les seves desventures, i l'ha traslladat a l'era tecnològica per descobrir com hauria viscut la seva història si hagués tingut xarxes socials. La base de l'obra de teatre que el director alemany estrena demà dissabte, a les 9 de la nit al Teatre de Salt, dins la programació del festival Temporada Alta, és la novel·la epistolar Les tribulacions del jove Werther escrita el segle XVIII però que «sorprenentment funciona molt bé avui dia», explica Stemann.

Segons explica el seu director, aquesta bona acollida s'explica perquè tot i ser un text antic, parla de «coses molt contemporànies» com l'amor o la soledat. «Les xarxes socials han canviat la forma de conèixer gent, pots trobar persones de tot tipus però aquestes relacions es van tornant més i més superficials i acaba essent una forma més egocèntrica de comunicació», ha explicat el director.

Stemann es basa en l'obra romàntica de Goethe per traslladar la història de Werther a l'època de les xarxes socials i les noves tecnologies.

A escena, un sol actor, l'austríac Philipp Hochmair, que reviu Werther en un espectacle que barreja la lectura pública, el monòleg dramàtic i la performance. Stemann, però, no ha deixat de banda els tocs d'humor, que considera imprescindibles per connectar millor amb el públic. El director alemany creu que aquesta connexió és perquè Werther no deixa de ser un jove que intenta descobrir-se a ell mateix i busca el seu lloc al món, a la societat. «Parla sobre sentiments, no troba el seu lloc, falla, i això va fent que cada cop se senti més i més sol», descriu.

Al muntatge, l'austríac Philipp Hochmair comença llegint fragments de la novel·la però poc a poc s'endinsa dins l'univers de Werther i va desgranant els diferents estats d'ànim davant d'una càmera que ell mateix controla. La càmera l'acaba atrapant en la seva pròpia vanitat. Stemann creu que el fet d'escriure cartes a un amic per explicar-li les tribulacions amoroses enllaça molt bé amb la forma de comunicar-se a través de les xarxes socials. «La gent utilitza les xarxes socials com a miralls d'ells mateixos, a vegades passa que es tornen més narcisistes i és una forma egocèntrica de comunicació, aquesta és la connexió amb l'antiga novel·la de Goethe», descriu el director alemany, un dels noms més destacats i atrevits de l'escena germànica contemporània.

De fet, Stemann explica que, igual que a la novel·la romàntica, la noia de qui s'ha enamorat Werther ni tan sols té cara a l'obra de teatre. «No la descriu en cap moment perquè tot gira entorn als seus sentiments, i acabes tenint la impressió que parla més sobre ell mateix que sobre la noia de qui s'ha enamorat, és un amor que manté quelcom d'irreal i puc imaginar que a les xarxes socials és un fenomen que molta gent coneix i comparteix», conclou el director alemany, que debuta amb Werther! al Temporada Alta.

La producció original de l'espectacle és de Thalia Theater Hamburg d'Alemanya, que ara ha remuntat el Théâtre de Vidy, i que en la seva exhibició a Temporada Alta compta amb la col·laboració de la Fundació Goethe. El festival gironí acollirà l'estrena absoluta a l'estat d'aquest espectacle.

La dansa internacional

Werther! és una de les propostes més destacades de producció internacional que es podrà veure en la present edició del festival. Per aquest cap de setmana, també destacada l'espectacle de dansa Nicht schlafen (Sense dormir), que es representarà avui i demà al Teatre Municipal. Es tracta d'una creació del director belga d'Alain Platel, que de s'ha fixat en l'obra de Gustav Mahler per plantejar una profecia del compositor alemany: «El meu temps arribarà».?Una visió transformada en un gran muntatge sobre els convulsos primers anys del segle XX que arriba fins a la gran crisi de la I Guerra Mundial.