El cineasta Albert Serra assegura que per edat -acaba d´entrar a la quarantena- no li correspondria reflexionar sobre la mort, però dirigir el rodatge sobre els últims 15 dies de vida del Rei Sol no l´ha deixat indiferent i d´alguna manera l´ha fet pensar sobre la fi que a tots ens espera, i la conclusió és que «val més aprofitar la vida per així poder dormir eternament tranquil».

Serra va expressar-se així ahir en declaracions al Diari de Girona, poques hores abans de la presentació a la sala Truffaut de la seva nova pel·lícula, l´aplaudida La mort de Lluís XIV, que s´estrenarà a les pantalles comercials de diverses ciutats de l´Estat espa­nyol el proper divendres dia 25 de novembre, amb una quinzena de còpies en circulació.

La pel·lícula s´ha estrenat fa 15 dies a l´Estat francès amb un total de 52 còpies i, segons les dades aportades pel mateix Serra, ja l´han vista més de 30.000 espectadors, una xifra que el realitzador banyolí considera satisfactòria.

La mort de Louis XIV, que va suposar la Palma d´Or honorífica del Festival de Canes per a l´actor francès Jean-Pierre Léadu, que interpreta el paper del Rei Sol postrat al llit de mort, es va rodar en francès i només es posarà en circulació aquesta única versió, encara que tindrà subtítols en castellà i en català a Espanya i a Catalunya.

La preestrena d´anit al Truffaut va comptar amb la participació de Serra, en un acte inclòs a la programació del festival Temporada Alta. La sala va haver d´oferir dues funcions per satisfer l´alta demanda d´entrades.

«A la mort hi has d´arribar conscient que has fet el que s´havia de fer i que has aprofitat al màxim la vida, que has donat el millor de tu mateix», reflexiona Albert Serra.

I si donar el millor d´un mateix és l´única manera d´arribar tranquil al llit de mort, aquest no és el cas del monarca francès, que després de més de 70 anys al capdavant d´un dels principals imperis mundials diu al seu besnét, com a consell, que faci «exactament tot el contrari del que ell ha fet tota la vida», la qual cosa indica, en paraules del mateix Serra, que «gaire satisfet amb la seva actuació no ho podia estar» el poderós rei.

Pel·lícula simple i modesta

El director considera que la seva és una pel·lícula «simple i modesta», que transcorre tota a la mateixa habitació, i que retrata de manera «bastant fidedigna històricament l´agonia del rei», però alhora aporta la temàtica del «poder absolut enfrontant-se a la impotència absoluta que significa la degradació del cos i la mort inevitable».

Una altra temàtica fonamental al film és la representació, el paper que interpreta el monarca, que al cap i a la fi no deixa de ser un ésser humà més, davant la cort que l´envolta, però també en els moments de solitud, quan no té ningú a la seva cambra i topa solitari, en la intimitat, amb la cara lúgubre de la dama de la dalla.

El film també ha valgut al director el premi Jean Vigo, que l´ha convertit en el primer autor de l´Estat espanyol a rebre el prestigiós guardó, creat el 1951 i reservat a produccions franceses.