William Shakespeare va escriure 'Antonio i Cleòpatra' fa més de 400 anys. El director portuguès ha pres l'essència d'aquesta tragèdia romàntica i l'ha reescrit acostant-se més al llenguatge contemporani. Per a representar-la ha escollit dos ballarins (Sofia Dias i Vítor Roriz) i ha donat importància no tant al text sinó a la relació que es crea entre ells. Els dos protagonistes no són realment AntOnio i Cleòpatra sinó que evoquen els records que tenen de la seva gran història d'amor. Cadascun d'ells parla a través dels ulls i de la boca de l'altre, com si estiguessin presos d'una obsessió. Per a Rodrigues, aquest amor tan profund suposa parlar d'igualtat de gèneres i de trencar barreres. "Crec que estimar radicalment també pot ser un gest polític avui en dia", reflexiona.

Dalt de l'escenari no hi ha la gran quantitat de personatges de l'obra de Shakespeare, ni tampoc es reprodueix el llenguatge grandiloqüent d''Antonio i Cleòpatra', on l'amor s'imposa a la política i a la rivalitat entre territoris. Tiago Rodrigues ha reinventat el text per portar-lo a escena amb només dos protagonistes. A més, l'ha reescrit pensat específicament en els dos intèrprets que li donarien vida: els ballarins i coreògrafs Sofia Dias i Vítor Roriz.

"Ells que vénen de la dansa i era un repte fer-los fer teatre", apunta.

Fa temps que Rodrigues tenia sobre la taula aquesta obra de Shakespeare però reconeix que l'espantava llençar-s'hi perquè el considera un text "monumental i molt exigent". Per això, ha decidit simplificar-lo (només es reprodueixen algunes cites literals) i canviar-li l'enfoc. Els dos personatge no són realment Antonio i Cleòpatra, sinó que evoquen el record que tenen de la seva història d'amor. "És com si algú veiés l'obra i després la comentés al bar tot fent un cafè", posa d'exemple. L'un, no para de repetir el nom de l'altra. Ella, fa exactament el mateix. "Aquest llenguatge pot crear certa confusió però serveix per trencar barreres", apunta.

El director del muntatge explica que cadascun d'ells veu el món a través dels ulls de l'altre. Aquesta és la idea romàntica i política de l'amor en torn a la que gira la història. És en aquest punt que Rodrigues sosté que aquesta visió de l'amor trenca les barreres entre orient-occident, home-dona o amor-guerra. "És parlar d'igualtat en tot moment, ells ho arrisquen tot per una idea radical d'amor", afegeix. De fet, el director remarca que aquesta idea encara serveix en l'actualitat: "Estimar radicalment és també un gest polític avui en dia", assenyala.

El moviment corporal té molta importància en aquesta obra, ja que el director no volia que els intèrprets es veiessin abocats a posar-se a la pell d'un actor. "Ells són mestres de l'evocació, poden explicar moltes coses sense dir molt", ha remarcat. De fet, en tot el procés de reescriptura de l'obra de Shakespeare tots tres han treballat plegats.

Tiago Rodrigues és programador del teatre nacional de Lisboa i un dels noms destacats de l'escena portuguesa contemporània. És la seva primera vegada al Temporada Alta, un festival que admira pel nivell de la seva programació. 'Antonio i Cleòpatra' s'estrena dissabte 26 de novembre al Teatre de Salt i és la primera vegada que es podrà veure a l'Estat, després d'haver passat per festivals com el d'Avinyó.