Com veu la UdG del futur?

Veig una UdG que si sap conjugar bé dues oportunitats esdevindrà una universitat de referència internacional. Per una banda ha d'intensificar el seu arrelament al territori i esdevenir el vertader motor de canvi cultural, social i econòmic, fent realitat la «ciutat universitària». Per altra banda, una universitat oberta i projectada al món, que aposta per la internacionalització del coneixement i que ho fa des de la posició privilegiada de ser la universitat del portal del corredor mediterrani.

Per què haurà de ser coneguda i reconeguda la UdG?

La UdG sempre hauria de ser una universitat referent en la defensa de la universitat publica. Una universitat on la formació especialitzada no vagi en detriment de la formació integral de ciutadans lliures, crítics i compromesos. La UdG sempre ha de defensar que l'educació, com va dir el premi Nobel de la pau Nelson Mandela, «és l'arma més poderosa que pots utilitzar per canviar el món». Perquè tot ciutadà té dret a assolir i desplegar el màxim de les seves habilitats i competències, a la UdG defensarem la gratuïtat de l'educació superior, és a dir, la gratuïtat dels estudis universitaris.

La universitat del futur tindrà una altra estructura i estudis?

La universitat del futur la visualitzo molt diferent a com és ara. Es curiós perquè essent la universitat el principal ens on es genera el nou coneixement que fa evolucionar la societat, la mateixa universitat es resisteix sovint als canvis.

Algun exemple?

Seguim tenint uns estudis de grau i de màsters molt rígids amb una única porta d'entrada i de sortida. I seguim tenint una estructura massa jerarquitzada en el professorat i en el personal d'administració i serveis. La universitat del futur serà més digitalitzada, tant en els ensenyaments com en la gestió administrativa. La presencialitat guanyarà forca amb l'aprenentatge personal i tutoritzat pel professorat. Llevat dels estudis més professionalitzadors, com per exemple Medicina, els graus i màsters tal com els entenem ara tendiran a desaparèixer. Els estudiants es configuraran el seu currículum individualitzat a partir de l'oferta de matèries de la nostra i altres universitats. En la futura universitat, la formació dual jugarà un paper clau; el teixit social -empreses, institucions, associacions- participarà molt activament de la formació «més pràctica».

Com es farà tot això?

Tot això serà possible si els governs del nostre país creuen fermament en l'educació i, en especial, en l'educació superior. Si mantenen i reforcen el principi fonamental de l'autonomia universitària i si doten el sistema universitari dels recursos econòmics adequats. El Govern de la Generalitat hauria de finançar la universitat com a mínim en la mitjana dels països de l'OCDE (1,22 del PIB), molt lluny del 0,8% actual.