Restaurat el retaule de Santa Caterina de la Catedral de Girona

El fum de les espelmes, l'envelliment dels materials i els insectes havien malmès una obra datada del 1678 amb una pintura atribuïda a Joan Arnau Moret

13.01.2017 | 07:16
El retaula un cop restaurat

El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) ha culminat l´actuació de conservació i restauració del retaule de Santa Caterina, de la catedral de Girona, d´època barroca, amb el muntatge, en el centre del retaule, de la gran pintura a l´oli sobre tela, que representa la santa amb els seus atributs.

La restauració s´ha dut a terme en dues parts: una per a la pintura sobre tela, que es va dur al CRBMC per restaurar-la amb més condicions, i l´altra per a l´estructura de fusta, amb policromia i dauradura, que per la seva pròpia naturalesa es va restaurar in situ. Cal assenyalar que el retaule no havia estat mai desmuntat i s´ha volgut mantenir aquesta característica durant la intervenció. Per això les tasques in situ han requerit d´una bastida a l´anvers i al revers del retaule, per poder arribar a tots els racons del moble.

El retaule és de fusta daurada, amb decoració d´estofa al tremp (decoracions vegetals), i policromia a l´oli (rostres dels personatges). Al centre hi ha una pintura a l´oli sobre tela. Tot això col·locat sobre un basament de pedra nummulítica de Girona.

La pintura sobre tela és obra de l´artista Joan Arnau Moret. A la part inferior dreta del quadre està signat i datat: "ARNAU 1678". Possiblement, el retaule, pel tipus de decoració manierista que presenta, es podria datar de principis del segle XVII.

Cal destacar, al revers del retaule, la presència de llates de fusta, clavades directament a l´estructura del retaule, com a protecció del revers de la pintura sobre tela.

Tot el conjunt es trobava en un estat de conservació deficient, a causa de l´envelliment dels materials constitutius; de les condicions variables d´humitat i temperatura, normals en un edifici d´aquestes característiques; del propi ús del moble, i de l´acumulació de pols en el revers del conjunt.

L´envelliment dels materials provocava diverses degradacions, com els aixecaments de capa de preparació i pictòrica i el despreniment de peces. Les condicions climàtiques, a més, provocaven moviments del suport, que es manifestaven en forma de fissures i esquerdes.

També, el fum de les espelmes utilitzades per als usos litúrgics, havia provocat l´enfosquiment generalitzat de la capa superficial, i l´acumulació de pols en el revers del retaule facilitava la proliferació d´insectes xilòfags.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cultura

El Temporada Alta arrenca Connexió Iberoamèrica amb les sanguinàries «Mendoza»

El Temporada Alta arrenca Connexió Iberoamèrica amb les sanguinàries «Mendoza»

Los Colochos adapta «Macbeth» en el context de la revolució mexicana

Un film sobre Dalí inaugura el festival Artecinema de Nàpols

El festival Artecinema de Nàpols es va inaugurar dijous amb la projecció de la...

Jordi Isern inaugura «Origen» al Refugi

Jordi Isern inaugura «Origen» al Refugi

L'artista Jordi Isern va inaugurar ahir l'exposició Origen, al Refugi antiaeri de Girona...

Estrelles Michelin 2017

Millors gorgues de Girona

Tots els restaurants amb estrella Michelin 2017

La Guia Michelin 2017 serà presentada aquest dimecres al Mas Marroch de Girona. Hi assistiran tots els cuiners de restaurants amb dues i tres estrelles Michelin


Notes de tall 2017

Notes de tall 2017

Consulta el llistat de totes les notes d'accés a les carreres de les universitats catalanes. 

 

Cartellera a Girona

Tots els cinemes de Girona

Tots els cinemes de Girona

Consulta la cartellera a Girona, Salt, Palamós, Olot, Ripoll, Platja d'Aro i Salt. Tot el cinema de Girona

 
Enllaços recomanats: Premis cinema