Els vincles teatrals entre Catalunya i l'Amèrica Llatina es continuen estrenyent a través del festival Temporada Alta. Fa cinc anys, el certamen va tenir la idea de dur un petit tast de les produccions catalanes allà, per donar-les a conèixer i exercir de plataforma de promoció de la dramatúrgia del país. «Temporada Alta ha estat durant molts anys la porta d'entrada a Europa del teatre iberoamericà fins que va sorgir la idea, amb Timbre4, de fer-ho al revés i ara portem el teatre català a Amèrica Llatina», recorda el director del festival, Salvador Sunyer.

Després de cinc edicions, la mostra està consolidada. «Sobretot a Buenos Aires, que és on vam començar» explica Sunyer. I és que inicialment, el certamen només es feia a la capital argentina, però ara també arriba a Montevideo i a Lima. «El festival és súper reconegut i els grans diaris ens dediquen una pàgina sencera explicant què fem al que ells anomenen El Festival Catalán» comenta Sunyer. És per això que Temporada Alta i els professionals amb qui treballen a Amèrica Llatina ja estan buscant una nova fórmula de col·laboració. Segons ha explicat Salvador Sunyer, la idea que ha sorgit és fer produccions conjuntes.

«La idea és fer coses junts més enllà dels vincles que ja hi ha. Són coses que ja estem parlant», detalla el director de Temporada Alta. Ara s’està perfilant de quina manera es podria materialitzar aquesta idea. «Hi ha dues formes de fer-ho: o bé fem dues produccions iguals, però una aquí i l'altra allà, o bé fem una sola producció que primer s'estrena aquí i després se'n va a l'Amèrica Llatina» exposa Sunyer. De moment, la proposta que més sedueix és la segona perquè podrien fer una producció pròpia que, per exemple, primer s'estrenés als escenaris gironins en el marc del Temporada Alta i, mesos després, fes el mateix en el seu festival de l'Amèrica Llatina.

De fet, ja hi ha hagut una petita «coproducció» perquè al Temporada Alta a Amèrica Llatina també fan un Torneig de Dramatúrgia entre el guanyador i el finalista que sorgeix del festival gironí i dos creadors d'allà. Fins ara, només ha guanyat un argentí una vegada i la resta ho han fet els catalans. Tot i això, una de les creacions vencedores sí que s'ha acabat convertint en una proposta teatral real a Llatinoamèrica.

Cinquena edició

Precisament ahir va començar la cinquena edició del Temporada Alta a Amèrica Llatina, que ofereix un total de 17 espectacles, incloent dues produccions catalanes, una de balear i una nova edició del Torneig de Dramatúrgia a l’Argentina. La iniciativa, que té el suport principal de l'Institut Ramon ­Llull i també d'Acció Cultural Espanyola (AC/E) i de la Xarxa de Centres Culturals d'Espanya (Cooperació Espanyola), ha permès que en els darrers quatre anys, 23 artistes i espectacles catalans s'hagin vist diversos escenaris llatinoamericans, amb prop de 12.700 espectadors.

Sunyer detalla que trien les produccions que van a Amèrica Llatina seguint criteris artístics de qualitat, però també de format. «Allà no hi ha diner públic per al teatre i es fa tot amb la taquilla. Hem de buscar espectacles que es puguin traslladar, que no tinguin grans escenografies i que siguin petitets perquè puguin fer gires tal com les fan allà», indica.

De fet, els tres muntatges que viatgen cap a allà enguany són monòlegs. Un d'aquests és La Història del Sr Sommer, de l'actor d'Artà (Mallorca) Pep Tosar. Es tracta d’un muntatge a una sola veu que porta a escena un conte de Patrick Süskind. L'actor i director mallorquí adapta aquesta història sobre el pas de la vida i la situa en un cabaret literari.

La segona proposta és Acorar, el famós monòleg del mallorquí Toni Gomila que reflexiona sobre la identitat col·lectiva dels pobles. Ho fa a partir de l’excusa narrativa de la descripció d'una jornada de matança del porc, on l'autor ens parla de la fi de la Mallorca tradicional. Sunyer afirma que té molta curiositat per veure com funciona l'espectacle perquè parla «d'una realitat molt concreta de Mallorca».

El tercer muntatge arriba de la mà d'Òscar Muñoz, que visitarà per primera vegada Amèrica Llatina amb una versió molt aplaudida del text de Bernard Marie Koltés La noche justo antes de los bosques sota la batuta del director d’escena Roberto Romei. Segons el festival, és un «text brillant» sobre un instant en un suburbi on la gent camina sense rumb i viu sense feina. Una reflexió sobre la vida a la foscor.

Aquestes tres obres recorreran els escenaris de Timbre4 (Buenos Aires), Sala Verdi i Centro Cultural de España (Montevideo) i per segon any consecutiu, alguns dels teatres de Lima coordinats per l'Aliança Francesa.