La caiguda d'un sistema basat en l'especulació i el benefici a qualsevol preu a partir del 2008 va deixar caure sobre nosaltres una allau de termes fins llavors incomprensibles -bons escombraria, hipoteques subprime...- i de noms que es van colar als Telenotícies per quedar-s'hi durant mesos. Lehman Trilogy, s'endinsa precisament en les arrels més profundes d'un d'aquests pilars del capitalisme que es va desplomar fa gairebé deu anys: Lehman Brothers, un d'aquests noms que es van convertir en el pa -informatiu- de cada dia a l'inici d'una crisi que ha deixat un esvoranc difícil de tapar.

El muntatge dirigit per Roberto Romei a partir d'un text de Stefano Massini poua en els orígens de la companyia i arriba fins a l'actualitat: de l'arribada del primer dels germans Lehman als Estats Units des de la seva Baviera natal fins a la creació de la gran teranyina financera i política; des del sistema econòmic més tangible, quan tres immigrants fills d'un granger jueu alemany compraven i venien carros de cotó per a la indústria tèxtil, fins al més abstracte, el de les accions i els fons d'inversió, el que no toca diners sinó que els pressuposa.

I pel mig, gairebé tres hores per resumir en escena 160 anys i tres generacions de Lehman que, interpretats amb encert per actors com Santi Ricart o Òscar Muñoz, posen cara a un món ambiciós que va perdent el contacte amb la realitat i que està molt ben representat en l'àmbit escènic gràcies a una simple grada blanca que es transforma, que creix i que allunya cada vegada més els personatges del món real fins que ja no toquen de peus a terra perquè, dalt de la seva trona suren fins que la bombolla, ai las!, ens esclata a tots a la cara.