El Museu del Tabac d'Andorra acull l'exposició Surrealisme a Catalunya, els artistes de l'Empordà i Salvador Dalí, amb 41 obres representatives del surrealisme empordanès. La mostra vol donar a conèixer l'obra dels artistes empordanesos així com la història de la comarca mitjançant el seu art i la seva cultura. L'exposició, formada per 31 obres pictòriques i deu escultures, compta amb peces de Joan Massanet, Àngel Planells, Salvador Dalí, Ángeles Santos, Esteve Francés, Jaume Figueras, Evarist Vallès, Jaume Turró i Antoni Pitxot.

Les obres han estat exposades durant quatre mesos a l'Hermitage de Sant Petersburg abans d'arribar a Andorra, on es podran veure fins al 26 de maig. Un cop finalitzada la mostra al Principat, l'exposició es desmuntarà i les obres es retornaran als seus propietaris.

La comissària de l'exposició, Alícia Viñas, ha explicat que tot i que a Rússia la mostra constava d'una setantena d'obres, l'exposició a Andorra «consta de 41, les més representatives del surrealisme». En aquest sentit, han deixat fora les obres prèvies a Dalí.

Viñas ha destacat que «totes les obres tenen en comú el paisatge de l'Empordà, utilitzen el cel i la terra com a teló de fons per explicar els seus somnis, els seus fantasmes i les seves neures». La comissària ha recordat una cita de Santos Torroella, gran expert en el surrealisme, que deia que «no es pot parlar de surrealisme a Espanya sense parlar de Catalunya, ni a Catalunya sense parlar de l'Empordà».

Entre les obres de Dalí que formen part de l'exposició hi ha escultures de bronze com Busto de mujer retrospectivo (1939), La Venus dels calaixos (1971) i obres pictòriques com Cadàver exquis (1930-33) i Sant Narcís (1962). De la resta de surrealistes empordanesos destaquen El crim perfecte (1929) d'Àngel Planella; Tardor (1931-32) de Joan Massanet; Composició Surrealista (1932) d'Esteve Francés; i El violoncel·lista (1983) d'Antoni Pitxot.

En la mostra també es poden veure els altres vessants artístics que cultivaven els autors, com alguna poesia de Planell o l'obra escultòrica de Massanet. Viñas també ha destacat les relacions personals entre els autors, l'amistat entre Massanet i Dalí, la correspondència que tenien i l'ajuda que Dalí va donar a Planell per donar-li a conèixer el surrealisme.

La comissària assegura que «no es pot dir qui va influir a qui: evidentment Dalí és el més universal, però cadascú tenia la seva sensibilitat i la seva forma d'expressar-se».

La mostra ha estat coproduïda pel Museu del Tabac, l'Hermitage de Sant Petersburg, el departament de Cultura de la Generalitat i la Diputació de Girona.