El proper 5 d'abril es donarà a conèixer a Melbourne (Austràlia) la nova llista dels 50 millors restaurants del món. El Celler de Can Roca de Girona fa cinc anys que compagina la primera i la segona posició i aspira a mantenir-se al capdamunt del rànquing culinari per excel·lència.

El xef del restaurant, Joan Roca, reconeix que cada cop noten menys la pressió de la llista perquè el seu projecte està avalat per 30 anys de trajectòria. A més, considera que han tret profit de la notorietat de la llista no només per posicionar el restaurant sinó també per impulsar la gastronomia de tot un territori.

"Per sort ja no hem de demostrar res", ha manifestat. A més, assegura que en aquests anys han après a superar-se i han aprofitat el ressò per iniciar projectes solidaris. "El Celler de Can Roca és millor ara que quan va ser escollit el número 1 del món per primera vegada", sentencia. Des del Patronat de Turisme han organitzat diverses accions promocionals a Melbourne i Sidney aprofitant l'impacte de la gala.

Des del 2009, el Celler de Can Roca s'ha situat sempre entre les cinc primeres posicions del rànquing que elabora anualment la revista anglesa 'Restaurant'. En dues ocasions (2013 i 2015), el restaurant gironí ha aconseguit coronar-la i, actualment, ocupa la segona posició. A més, el responsable dels fogons, Joan Roca, va fer-se amb el guardó del millor cuiner de l'any en l'edició del 2016, celebrada a Nova York.

Els germans Roca, per tant, estan acostumats a aquest tipus de llistes i asseguren que, després de 30 anys de carrera, el restaurant ja té un posicionament independentment del lloc que ocupin. "Per sort no hem de demostrar res, ara mateix crec que el restaurant està per sobre de llistes, guies i estrelles; és una qüestió de 30 anys de feina i compromís", assegura el xef Joan Roca.

No obstant això, el Celler de Can Roca es tornar a examinar el proper 5 d'abril en una gala que, per primer cop, es fa a Melbourne (Austràlia). Un total de 1.040 experts de tot el món configuren el veredicte, que es manté escrupolosament en secret fins al moment de la gala. Joan Roca reconeix que hi ha molta competència i que aquest tipus de llistes també necessiten "certa renovació" a la part alta. Per al xef, quedar entre les deu primeres posicions ja seria un bon resultat, tot i que assegura que han fet mèrits per mantenir-se al capdamunt. "Seguim compromesos amb la innovació i la creativitat que, en definitiva, són els valors que certa aquesta llista", afegeix.

Un impuls ben aprofitat

Haver arribat al capdamunt d'aquest prestigiós rànquing, però, ha servit per donar més visibilitat a la feina del restaurant. I no només això. Segons remarca el xef del Celler, una de les coses que més els enorgulleix és haver contribuït a posicionar el territori, els productors i la gastronomia gironina.

A més, els germans Roca també han aprofitat aquesta empenta per poder emprendre projectes solidaris, de la mà de la ONU (en són ambaixadors de bona voluntat) o de la fundació que han creat fa pocs mesos. Un dels primers projectes ja està en marxa a Nigèria i serveix per ajudar comunitats locals a aplicar tècniques per evitar que els aliments es facin malbé.

"El més important no és rebre premis sinó saber què fer amb ells, que siguin útils per a la gent que t'envolta i pel lloc on estàs i estem tranquils perquè això ho hem fet", ha valorat el xef. A nivell intern, Roca considera que el projecte d'El Celler de Can Roca ha anat a més cada any. De fet, s'atreveix a assegurar que, actualment, el restaurant és millor que quan van arribar a la primera posició, el 2013.

Promoció del territori

Com ja és tradició, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona acompanya els germans Roca (enguany només viatgen en Joan i en Jordi) per fer-los costat en una gala tan important. Paral·lelament, han organitzat diverses accions promocionals per donar a conèixer el territori, la gastronomia i el potencial turístic.

El mateix matí de la gala, el 5 d'abril, es farà 'L'esmorzar amb estrelles', on els germans Roca faran una conferència davant d'una cinquantena de periodistes internacionals, bloggers i prescriptors. Enguany, parlaran sobre l'exposició que actualment està al Palau Robert de Barcelona -'El Celler de Can Roca, de la terra a la llum'- i que repassa els 30 anys d'història del restaurant.

Els dos dies posteriors, el Patronat de Turisme ha organitzat dues accions pensades per acostar l'oferta turística a operadors professionals del país que treballen amb Europa. El dia 6, al Glasshouse Theatre de Melbourne es farà una presentació de l'oferta a 25 agents de viatges de l'agència de luxe Virtuoso. S'acompanyarà amb un maridatge de vins de la ruta DO Empordà i flors mediterrànies.

L'endemà, ja a Sidney, es farà una presentació similar a una trentena d'agents de viatges especialitzats en el segment del luxe de la mateixa agència de viatges Virtuoso. Aprofitant la col·laboració de l'Agència Catalana de Turisme, també es farà una sessió de formació a una trentena d'agents de l'associació Council of Australian Tour-operator (CATO) per presentar l'oferta de Girona.

El president de la Diputació de Girona, Pere Vila, ha destacat que és la primera vegada que fan accions de promoció al mercat Australià i espera que tinguin incidència. Vila remarca que la demarcació té diferents atractius que són importants per a aquest públic, com bones condicions per a la pràctica del ciclisme, natura i enogastronomia. "Fer aquestes accions en el marc de la gala i sota la marca del Celler de Can Roca ens permetrà arribar a periodistes especialitzats i experts en turisme", valora.

Segons dades de l'Observatori del Treball i Model Productiu de la Generalitat, el 2016 Catalunya va registrar 1,2 milions de turistes procedents del mercat turístic d'Àsia-Pacífic, el que representa un increment del 10% respecte el 2015. Entre els països emissors més destacats es troben Austràlia i Nova Zelanda, amb 125.000 turistes, un 25% més respecte l'any anterior.