L'actor Lluís Homar relata en una part de les seves memòries 'Ahora empieza todo' la seva experiència al costat del director de cinema Pedro Almodóvar en les pel·lícules 'La mala educación' i 'Los abrazos rotos', durant les quals assegura que va passar "del cel a l'infern" i què havia de "dopar-se per treure's de sobre l'ansietat ".

Homar fa una parada en el camí en les seves extenses memòries per dedicar un capítol sobre el seu treball al costat del cineasta manxec, que el va ocupar al voltant de cinc anys i durant els quals va arribar a ser protagonista a la pel·lícula 'Los abrazos rotos' . Si bé en la primera cinta l'actor reconeix que va tenir "una actuació ben valorada" i fins i tot Almodóvar el va defensar públicament per optar al Goya a millor actor secundari, tot va canviar amb la seva segona col·laboració.

"Amb Almodóvar vaig aprendre moltes coses. Del cinema i del que l'envolta, amb ell entres en una altra dimensió. Ell estava fascinat amb mi i jo amb ell, (la promoció de 'La mala educación') va ser apoteòsica, vaig viure a la glòria durant uns dies. Si m'haguessin arribat a dir com acabaria tot, no m'ho hauria cregut ", relata Homar en les seves memòries.

La relació va començar a torçar-se amb l'oferiment del cineasta d'un paper protagonista (Homar fa broma en el llibre recordant que Almodóvar diu 'protagonista') i el principi de responsabilitat que va començar a sentir l'actor català. "Tot i sentir-me escollit, també tenia molta por de no estar a l'altura", recorda Homar, que assenyala que ja des de l'inici del rodatge a Lanzarote "tot es va anar complicant i les coses no funcionaven".

L'intèrpret donava vida a un personatge cec i, malgrat un dur assaig previ de quatre mesos, reconeix que l'aire que li va donar al seu paper no va agradar a Almodóvar. "Quan assajàvem ja hi havia alguna cosa que no anava bé. 'Em sona teatral', em deia quan passava text. Jo em sentia cohibit, paralitzat, sense saber per on tirar. Tot era no. 'Treballarem els tons', deia, i jo sentia una inseguretat abismal. i qualsevol proposta meva rebia, generalment, una resposta: no", apunta Homar.

L'actor enumera diferents episodis en què es trobava a si mateix "plorant, abraçat a ell, perdut i esperant una guia per al desenvolupament del personatge", i fins i tot recorda que en els últims dies de rodatge prenia un vàlium "per estar en condicions" : un "dopatge per treure'm de sobre l'ansietat".

"Em va ignorar davant de tothom"

També reconeix que va arribar a enfrontar-se obertament a Almodóvar. "Recordo un dia en què no sé com, em mig vaig enfrontar a ell. Almodóvar m'estava donant indicacions i va acabar dient-me: 'És que no me entiendes'. I a mi només em va sortir respondre: 'Es que quizás no te explicas bien' ", assenyala.

L'actor reflexiona sobre el que va poder haver fallat en aquells dies de rodatge i una de les conclusions és que "potser" no sé integrar "com Almodóvar em volia". En qualsevol cas, reconeix que anys després és quan ha "començat a perdonar" al cineasta manxec, a qui no vol "retreure-li" capítols com el de la roda de premsa de presentació.

"Ja no vull pensar que em va ignorar davant de tot el món i ni tan sols em va citar quan va començar a donar la paraula als actors perquè intervinguessin, ni vull pensar que el que hauria d'haver fet és aixecar-me i marxar. Ja no vull buscar raons per enfadar-me, encara que tindria, segurament, moltes. No. Ara el que vull és deixar espai a la pena, perquè tot va ser com va ser i no d'una altra manera, i la meva relació amb Almodóvar és la que és ", ressalta.

"Aquella veu: 'No és això!'"

Així, tot i insistir que durant el rodatge no hauria de "haver permès moltes coses", entén que "aquests patacades et fan créixer". "Només vaig saber fer una cosa, patir, però en comptes de recordar els mals moments en què la personalitat abassegadora d'algunes persones em va atrapar i em va convertir en un ésser dependent, ara li puc donar la volta i ser jo qui aposti per mi mateix ", afegeix.

L'actor continua el seu relat dels anys 'post-almodovarians' amb l'arribada de "dues persones fenomenals" a la seva vida que "van donar-li la volta a la situació" que vivia. Així, Sílvia Quer, qui el va dirigir en la minisèrie '23 -F: El dia más difícil 'i Emilio Aragón, que va fer el mateix a 'Pájaros de papel', van ajudar a canviar el xip a l'actor, encara tot i que " cada vegada que sonava la paraula 'acció' "Homar escoltava encara" aquella veu: 'no, no és això, no, no, no! ".