El compositor Xavier Benguerel ha mort als 86 anys. Considerada com una de les figures més rellevants de la creació musical catalana de la segona meitat del segle XX, va cultivar tots els gèneres musicals, des d'obres per a un sol instrument, passant per l'òpera, la cantata, l'obra simfònica o música de cambra. El compositor, fill del reconegut escriptor Xavier Benguerel i Llobet, va treballar fins als seus últims dies, ja que al maig passat estrenava El cementiri marí de Paul Valéry, en què va convertir els seus versos en una obra simfònica d'aire cambrístic que es va estrenar al XVIII Festival de Música de Talteüll, al Rosselló.

Autor de desenes d'obres, la que el va catapultar internacionalment va ser el Llibre vermell, basada en els cants i dances del segle XIV guardades en el Còdex montserratí del mateix nom i que es va estrenar al Liceu el 1988.

Nascut a Bracelona el 1931, es va traslladar a Santiago de Xile el 1940 juntament amb els seus pares, exiliats per la Guerra Civil. Va tornar el 1954, un any clau per a la seva carrera artística ja que va suposar el seu ingrés a l'anomenada «Generació del 51» i l'inici dels seus estudis amb el mestre Cristòfor Taltabull, si bé la formació de Benguerel ha estat marcadament autodidacta. Aquests dos fets són molt significatius ja que van implicar una ràpida inserció en el moviment musical del seu país i, alhora, un progressiu contacte amb les tècniques i estètiques més avançades que s´havien desenvolupat a Europa en el decurs de la primera meitat del segle.

El 1989 va compondre Rèquiem, a la memòria de Salvador Espriu, per a cinc solistes, cor i orquestra, al costat d'un conjunt de cambra que interpretava els poemes d'Espriu intercalats entre alguns dels números tradicionals del Rèquiem. Es va estrenar el 1990 al X Festival Internacional de Música de Torroella de Montgrí.

No obstant això, l'obra que més li ha ajudat a donar-se a conèixer internacionalment va ser el Llibre vermell, basada en els cants i dances del segle XIV guardades en el Còdex montserratí del mateix nom i que es va estrenar en el Gran Teatre del Liceu de Barcelona el 1988 amb altres audicions en moltes diverses ciutats europees.

Posteriorment, va compondre Dos poemes de Charles Baudelaire, per a baríton i orquestra, encàrrec del Concert del Mil·lenari de Catalunya (1991), que es va estrenar aquest mateix any al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, i Te Deum, un homenatge a l'escultor J.M. Subirachs per a solistes, cor i orquestra (1993). El 2001 el Ministeri de Cultura li va encarregar la composició de l'òpera Jo, Dalí, amb motiu del centenari del naixement del pintor. Aquesta òpera es va estrenar al Teatre de la Zarzuela de Madrid al juny de 2011 i al Gran Teatre del Liceu de Barcelona al setembre del mateix any.