El Govern espanyol té «pensat» un acord de 10 anys amb Carmen Thyssen sobre la cessió de la seva col·lecció personal al Museu Thyssen Bornemisza, una negociació que, com va assegurar ahir el ministre d'Educació, Cultura i Esport , Ínigo Méndez de Vigo, en una entrevista amb Efe «no és fàcil». Segons el ministre, estan «treballant amb bona harmonia» sobre les noves condicions de cessió de la col·lecció privada de la baronessa a l'Estat, que tant el ministeri com els advocats de Carmen Thyssen van prorrogar el passat 12 de juliol fins al 31 de desembre.

«Ens limitem a arribar a un acord que sigui positiu per a les dues parts. Per a ella (la baronessa) també és bo que les seves obres estiguin en un museu que porta el seu nom, però entenem que pugui voler disposar dels seus quadres i veurem com ho fem», va dir. Les dues parts, va precisar el ministre, estan «treballant en bona harmonia» i, «mentrestant», per al Govern la «situació contínua estable», perquè els quadres «segueixen on estaven fa 15 anys». «No tenim pressa, volem resoldre'l. El temps no juga contra nosaltres», va dir.

La col·lecció permanent del Museu Thyssen-Bornemisza propietat de l'Estat -800 obres d'art adquirides l'any 1993- està al marge d'aquest procés de negociació i en ser «de l'Estat i de tots els espanyols», va puntualitzar el ministre, «es quedaran aquí per sempre».

Pel que fa als quadres de la col·lecció privada de Carmen Thyssen objecte de la negociació, Méndez de Vigo va recordar que la baronessa «no cobra» i que no existeix «un cànon de lloguer».

«La baronessa no ha demanat diners» va subratllar Méndez de Vigo que va precisar que «el que voldrà» són «dues coses, fonamentalment»: la disponibilitat sobre alguna d'aquestes obres i que, «com a cosa normal d'un col·leccionista», pugui portar-les a exposicions d'«arreu del món».

El passat 16 de febrer, Carmen Thyssen assegurava en un comunicat que el seu desig és que la seva col·lecció segueixi a Espanya «sempre que tingui un marc legal» que la «respecti i protegeixi», «garanteixi la seva accessibilitat i mobilitat» per portar-la a exhibicions «al voltant del món» per donar-los «una major visibilitat».

L'estatus jurídic de les obres, segons Méndez de Vigo, és que estan al museu «però (ella) les pot treure en qualsevol moment. Vol poder disposar de les obres d'art i no pot perquè hi ha un mecanisme jurídic complicat pel qual si el valor de l'obra que es vol vendre supera el 10% del total, ha d'arribar a un acord amb el Patronat. El que desitja la baronessa és tenir més llibertat per decidir sobre les obres».

«Sempre» que es reuneix amb la baronessa, va afegir, aquesta li diu que les imatges «són seves. Però fa força temps que estem així i els quadres segueixen on són. Jo intento amb tota la meva voluntat d'arribar a un acord que sigui raonable i que per a ella també sigui satisfactori, però mentrestant i sempre i quan no hi hagi acord, la col·lecció no pateix perjudici, i Espanya tampoc perquè les obres d'art són on són», va remarcar Méndez de Vigo.

Carmen Thyssen va declarar en el comunicat que la seva col · lecció val més de «mil milions d'euros» i «genera un benefici per a Madrid d'entre 7 i 8 milions d'euros anuals». La col·lecció de la baronessa, segons les dades que s'han manejat fins ara oficialment, es compon de 429 obres, de les quals 250 estan exposades, i està valorada en uns 750 milions d'euros.