Es pot convertir el teatre en un instrument per a la prevenció o recuperació de determinats processos d’una malaltia? L’objectiu de la jornada d’aquest passat cap de setmana de teatre i psicologia a Banyoles era respondre aquesta pregunta des del punt de vista dels experts en psicologia i psiquiatria i dels professionals del món de l’art dramàtic.

La jornada va incloure una ponència de l’actriu Cristina Cervià i de la psiquiatra Carme Mariscot, que van traçar un recorregut de la representació de la salut i la malaltia mental en la història del teatre, posant l’èmfasi a les obres des de l’Antiguitat, des de Sòcrates fins a Shakespeare. «La bogeria ha estat sempre present al teatre. És molt interessant veure com diferents autors han parlat de certes malalties en els seus textos sense que, en aquella època, estiguessin diagnosticades» van dir Mariscot i Cervià.

La catedràtica en Infermeria Psicosocial i Salut Mental Maria Teresa Lluch va proposar comprendre la salut mental de les persones a través de mecanismes de reforçament del benestar mental individual i la perspectiva de la promoció.

Lluch va subratllar la tesi que per entendre i avaluar la salut mental cal tenir en compte models multifactorials i que per potenciar-la cal fer servir estratègies específiques que afavoreixin una salut mental positiva. «La salut mental positiva no passa només per veure tot allò bo que vivim sinó també per incloure i acceptar el dolor i les etapes difícils de la nostra vida» va comentar Lluch.

«El nostre objectiu és que els assistents s’emportin un punt de vista global del que suposen els trastorns mentals, una realitat que segons dades de la Generalitat afectarà 1 de cada 4 catalans al llarg de la seva vida. Malauradament, encara existeix rebuig cap a les persones que pateixen una alteració de tipus emocional, cognitiu o del comportament. Un exemple clar que hem viscut aquest cap de setmana és el de la companyia Brots. Necessitem espais que donin visibilitat i normalitzin aquesta realitat per aconseguir viure en una societat més oberta i inclusiva» explicava Clàudia Cedó, directora d’Escenaris Especials. «El teatre, en aquest sentit, és una eina molt valuosa. », va afegir.

La resta de la Jornada de Teatre i Psicologia va continuar amb diverses conferències. L’actriu Anna Alarcón, protagonista de l’obra de teatre Psicosis de les 4.48, ha explicat què comporta el dolor anímic generat per la ment. A més, va defensar que cal entendre el teatre, i en general l’art, com «l’eina per poder mirar de cara, sanar o transcendir en allò que ens dificulta viure amb llibertat».

Alarcón també va subratllar la seva experiència a l’hora de preparar-se el personatge protagonista de l'obra «Potser hauríem de deixar d’anomenar fosques a les parts fosques que Sarah Kein descriu en el text, ja que també tenen molta llum. Potser hem de deixar d’anomenar foscor als aspectes que formalment són negatius, ja que en realitat també contenen molta llum».

Per últim, la catedràtica Lluch va presentar un taller pràctic per elaborar plans d’autocura de la pròpia salut mental.

La jornada es va tancar amb la intervenció de la Cia Brots de Pallapupas, integrada per persones amb i sense trastorns mentals, que van explicar la seva experiència personal en la lluita contra l’estigma i van parlar de l’obra que estan preparant.