La companyia ha decidit finalment dividir en dos l'ERO que va anunciar fa gairebé un mes per eliminar un total de 1.680 llocs de treball en les seves plantes de Barcelona, fet que suposa aproximadament el 40% de la plantilla, amb la finalitat de garantir la viabilitat d'aquestes instal·lacions en el futur.

"Nissan Motor Ibèrica ha d'assegurar la seva competitivitat per arribar a 2010 en la millor posició per optar a l'adjudicació de nous models. Amb aquest objectiu, la companyia ha de prendre la difícil decisió de reduir en 1.680 el nombre de posicions de la seva planta de Barcelona des d'ara i fins a setembre de 2009", ha assenyalat la multinacional en un comunicat.

La firma nipona ha donat avui el primer pas i ha presentat de manera oficial davant la Inspecció de Treball de la Generalitat un ERO per acomiadar abans de final d'any a 1.288 empleats, "el mínim necessari per mantenir la competitivitat a curt termini", segons que ha indicat a Efe un portaveu de l'empresa.

Nissan, que al·lega "causes organitzatives i de producció", preveu presentar a mitjan 2009 el segon expedient, que afectaria a altres 392 treballadors, que haurien d'abandonar la planta abans de finals de l'any vinent.

Per "minimitzar l'impacte social" dels acomiadaments, la companyia ha proposat als sindicats l'aplicació d'algunes mesures "pal·liatives", com la prejubilació dels treballadors més grans de 55 anys, la recol·locació d'alguns treballadors en altres plantes de la companyia, tant d'Espanya com d'Europa, o l'acceptació de baixes incentivades.

Hores abans de formalitzar la presentació de l'ERO al departament, la direcció de Nissan ha detallat al comitè d'empresa el calendari amb que vol aplicar els 1.680 acomiadaments.

El conseller director general de Nissan Motor Ibèrica, Fumiaki Matsumoto, ha explicat que "en les condicions actuals del mercat, aquests ajustos serviran per posicionar millor la companyia en un entorn de mercat molt complicat".

Els representants sindicals, no obstant això, han reiterat el seu 'no' a aquest pla i han demanat a les administracions que el rebutgin de forma contundent.

Una vegada registrat el document, sindicats i empresa, amb la mediació d'un inspector de Treball, disposaran d'un mínim d'un mes de negociació per tractar d'assolir una sortida consensuada a la dràstica retallada de plantilla que planteja la companyia.

De no arribar a cap acord, serà el Departament de Treball qui decideixi si accepta o no l'ERO i en quines condicions.

La conselleria que dirigeix Mar Serna ha autoritzat recentment l'ERO temporal que va presentar l'automobilística Seat i que afectarà a més de 4.500 treballadors des d'ara fins a juliol de l'any vinent.