La UGT ha tret fotografies que acrediten 'riscos latents', com vessaments de querosè a la pista, topades i accidents o manca de distància entre passatgers, avions i cisternes.

A mitjans d'agost, la direcció de l'aeroport de Girona va canviar el protocol per a la càrrega de combustible als avions. La modificació permet, entre d'altres, que hi hagi més de tres avions a la pista que estiguin omplint els dipòsits de manera simultània, i no estableix l'obligatorietat que els Bombers hagin de seguir cadascun dels processos de càrrega de querosè.

El sindicat critica que aquesta decisió s'ha pres de manera unilateral, i que el nou protocol deixa en entredit la seguretat dels passatgers i de les instal•lacions. Segons relata el delegat sindical de la UGT a l'aeroport, Josep Codina, 'cada dia carreguem als avions de Ryanair entre 200.000 i 300.000 litres de querosè, i aquest procés es fa a contrarellotge'.

El portaveu de la UGT ha indicat que, un cop aterren, els avions estan 25 minuts en pista abans de tornar a enlairar-se. 'Això comporta que la càrrega de combustible s'ha de fer ràpid i les mangueres treballen a pressions molt altes', ha indicat Josep Codina. El sindicat indica que, en tot aquest procés, la direcció 'no pren cap mesura per minimitzar els riscos' i alerta que 'les deficiències' estan a l'ordre del dia.

Per exemplificar la situació, Josep Codina ha mostrat diferents fotografies de processos de càrrega d'avions. A les instantànies es poden veure vessaments de querosè (d'entre 50 o 200 litres), topades amb escales a conseqüència de les presses, avions carregant mentre els passatgers desembarquen (sense que es respectin distàncies), treballs d'obra a la pista a tocar d'aeronaus i accidents diversos (com rodes punxades o topades de vehicles).

A més, la UGT critica que no funcionen els aparells de comunicació per ràdio amb una de les empreses que s'encarrega de les emergències, que tampoc hi ha càmeres amb circuit de televisió a les instal•lacions i que els vehicles porten els extintors descarregats, o bé, que no són els adients. D'altra banda, també denuncien que des del Centre de Coordinació Aeroportuari no es pot veure una part de la pista i que, si els Bombers no estan a peu de pista, en cas que hi hagi un 'vessament, risc d'incendi o explosió', no podran intervenir d'immediat.

La seguretat davant de tot

'Ara com ara, el que veiem és que l'aeroport funciona per la inèrcia que portem els treballadors', ha afirmat Josep Codina resolutiu. El delegat sindical ha advertit que cal posar fi a aquestes 'petites alarmes' -com vessaments, topades amb escales o rodes rebentades- per evitar mals majors, i ha criticat la direcció per no posar 'la seguretat davant de tot'.

El sindicat ha presentat una denúncia dels fets davant la Direcció General d'Aviació Civil perquè faci una auditoria i vegi 'els incompliments de seguretat', segons indica Codina. En cas que no se'ls faci cas, la UGT no descarta elevar la queixa a altres instàncies, com ara la Inspecció de Treball o l'organisme europeu d'aviació, l'Agència Estatal Europea d'Alemanya. Precisament, la UGT ha recordat com l'any 2006 la Inspecció de Treball ja va multar amb 30.000 euros l'aeroport de Girona per deficiències en la seguretat.

A més, com indica Codina, també es reclama que se suspengui el nou protocol que va entrar en vigència a partir del mes d'agost, i se'n faci un altre amb el consens dels sindicats i el comitè. 'No hi ha dret que regategin amb la nostra seguretat i la dels passatgers', ha conclòs Josep Codina.