La pujada d'alguns serveis bàsics per sobre la taxa d'inflació ha posat en peu de guerra empresaris i consumidors. A Girona, les patronals s'han mostrat molt dures per l'increment de tarifes elèctriques i dels peatges.

La presidenta de Pimec Girona, Mariona de Puig, va assegurar que la pujada de la llum "castiga directament la pime" i va avançar que "és gairebé insostenible en el context actual de crisi".

De Puig considera que, al costat de la manca de finançament i de liquiditat, aquesta puja no permetrà "que la pime pugui tornar a agafar el ritme de productivitat". Mariona de Puig també recorda que, a Catalunya, la majoria del teixit empresarial està format per petites i mitjanes empreses.

D'altra banda, el president de la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG), Joan Fausto Martí, va més enllà en la seva crítica. Martí qualifica l'augment "d'aberració" i va assegurar que comportarà "un desencís empresarial".

Peatges

Pel que fa a la pujada dels peatges, el secretari general de la patronal gironina del transport Asetrans, Carles Palacio, va criticar que els transportistes "no podran apujar més d'un 4% els seus preus com per assumir també aquest augment de costos".

Així, Palacio considera que la "reducció" de l'activitat que comporta la crisi, i aquest nou increment, "afavorirà que la gent deixi de fer servir l'autopista" i els transportistes "faran servir les vies alternatives", fet que provocarà que "hi hagi una circulació menys fluïda en aquestes carreteres".

El secretari de la patronal gironina va recordar també que a determinades comunitats autònomes "el peatge de camions és més barat que el de turismes per facilitar que els camions circulin per aquestes vies més segures" i "sense col·lapsar" les que creuen les ciutats.

En relació amb la crisi econòmica, Palacio va ressaltar que ara "el que s'ha de fer és afavorir l'activitat econòmica", per la qual cosa augmentar més d'un 4% els peatges "hi va en contra".

D'altra banda, Palacio va fer referència a les declaracions fetes pel president d'Acesa, Salvador Alemany, sobre un possible increment de les tarifes dels peatges "per poder regular la circulació". Segons Palacio, aquesta proposta "és un intent fallit" i "com menys circulació de camions hi hagi, pitjor" perquè "això vol dir que l'economia s'està parant".

En aquest sentit, el secretari de la patronal gironina va afirmar que, de fet, l'ús de les autopistes ja ha davallat en el darrer semestre "entre un 5% i un 6%" de mitjana.

Queixes dels consumidors

L'advocat del Departament Jurídic de l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC), Albert Juan, critica que l'augment per sobre de l'IPC dels serveis regulats per l'Administració "afectarà directament moltes economies domèstiques".

"En moments de crisi i d'increment de l'atur com l'actual, i amb les previsions negatives que hi ha, no és lògic que els serveis bàsics s'apugin d'aquesta manera", lamenta l'advocat.

El lletrat també lamenta que les pujades de l'energia no s'acompanyen "d'una justificació adient" al consumidor, i demana la implicació tant de l'Estat com de les companyies. "La despesa s'hauria de suportat per part de l'Estat i de les companyies elèctriques, que no tenen pèrdues al cap de l'any", ressalta.

Més de 100 ? per família

La Federació d'Usuaris-Consumidors Independents (FUCI) va xifrar en 108 euros el cost anual mitjà per a cada llar per la pujada de preus dels serveis bàsics com la la llum, l'aigua, el telèfon, el transport, els peatges, correus i el butà.