GIRONA | ORIOL PUIG
La baixada de l'Euríbor porta bones notícies a la majoria d'hipotecats, però també molts maldecaps a milers de ciutadans, entre ells centenars de gironins, que van contractar un producte financer que els protegia davant les eventuals pujades d'aquesta taxa que es pren com a referència en la majoria de préstecs.
La majoria de clients afirmen que els van vendre "una assegurança de cobertura d'interès", de tal manera que quan l'Euríbor pujava per sobre un determinat nivell quedaves protegit i el banc et pagava un percentatge d'aquella pujada. D'aquesta manera, molts clients van rebre liquidacions trimestrals a favor seu d'entre 100 i 300 euros.
Amb la baixada en picat de l'Euríbor, molts s'han adonat de la crua realitat: que el sistema també funcionava a la inversa, però de forma que quan el client havia de pagar a l'entitat, la quantia era molt superior. "Vam descobrir que el que van firmar no era una assegurança, sinó el que es coneix com a swap, un producte financer d'alt risc", assegura un client d'una entitat gironina.
Diversos fòrums en portals d'usuaris financers -per exemple Rankia o Inverforo- recullen les queixes d'aquests clients. La majoria d'entitats han comercialitzat amb diferents noms aquest tipus de productes, si bé les que acumulen més queixes són Bankinter, Banco Popular i Caixa Sabadell.
Un client gironí d'aquesta última entitat, l'Emili, està intentant crear una plataforma d'afectats. Demana a persones que estiguin en la seva situació que el contactin a través de l'adreça de correu electrònic afectadosc.sabadell@hotmail.com.
L'Emili és un petit empresari que fa dos anys que va demanar una ampliació de la hipoteca per ampliar el seu negoci. "Em van posar com a condició que contractés aquest producte per limitar el risc de pujada de l'Euríbor", explica. Ara que l'índex ha baixat en picat li ha arribat una liquidació en la qual ha de pagar 6.000 euros al banc. "Si l'Euríbor segueix igual, el juliol n'hauré de pagar 13.000", es lamenta.
Una altra clienta de la mateixa entitat -la Marta- explica un cas similar. "El director de la nostra entitat ens va perseguir per vendre'ns aquest producte, però sense avisar-nos dels riscos. Ho hem descobert ara, que ens han descompatat 1.400 euros de cop". Segons explica, l'única solució que els ofereixen és cancel·lar el contracte: "Ens demanen 36.000 euros, i proposen que els paguem a través d'un altre crèdit", explica.
Des de Caixa Sabadell asseguren que és un producte financer "totalment legal" i recomanen als clients que s'adrecin a les seves oficines on els oferiran sortides individualitzades i diferents alternatives, com ara el refinançament de les liquidacions.