GIRONA | ORIOL PUIG
La intervenció de l'administració en els expedients de regulació d'ocupació i la "inseguretat jurídica" de la legislació laboral frenen l'activitat empresarial. Són algunes de les reflexions que empresaris gironins van fer durant el debat mensual que organitza la Cambra de Comerç i que va emetre divendres al vespre TV Girona.
Joan Casadevall, advocat, president de la Comissió de Consulta Normativa de la Cambra i membre de la junta rectora de la patronal FOEG, va mantenir un enfrontament dialèctic amb la delegada de Treball a Girona, Núria Arnay.
Pel primer, caldria eliminar la tutela de l'administració en el mercat de treball, ja que "suposa un fre que no ajuda al fet que les coses funcionin". Va recordar que la indemnització legal en els ERO és de vint dies per any treballat, però que la intervenció de l'administració ha provocat contrapartides "que van més enllà de la llei.I això fa molt mal". Casadevall va afegir que "acudir a l'administracio perquè s'aprovi un expedient obliga un doble filtre de tutela que és nefast".
La resposta d'Arnay va ser contundent: el 90% dels expedients acaben amb un pacte entre empresa i treballadors, "i no perquè ho digui l'administració". Va afegir que el departament tramita els ERO amb la màxima celeritat per evitar retards en la tramitació que puguin afectar les parts afectades.
En el debat de la Cambra, centrat en la "gestió del personal davant les fluctuacions del mercat laboral", també hi va participar el vicepresident de la corporació Jaume Fàbrega. Segons va explicar, la legislació laboral actual no és adequada i genera "inseguretat jurídica". Fàbrega i Casadevall van coincidir que els costos d'acomiadament són elevats i que, en moltes pimes aquest cost és més alt que el valor de la pròpia empresa, fet pel qual arriba a compensar tancar.
De la seva banda, l'advocada Isolda Coquard (Cuatrecasas Gonçalves Pereira), va recordar que a banda dels ERO, hi havia altres eines a l'abast dels empresaris. No obstant això, va indicar que els ERO tenen una "tramitació poc àgil", al mateix temps que va lamentar que molts treballadors només es fixen la indemnització, sense tenir en compte mesures que els poden beneficiar, com un pla social de recol·locació i formació. En aquest sentit, Dolors Muñoz, directora de la Càtedra Cambra de l'Empresa Familiar, va reclamar fixar una obligació de formar les persones que queden aturades, i va posar d'exemple els job center britànics. "Temporades llargues cobrant de l'atur sense cap obligació, fan més mal que bé, perquè acomoden", va assenyalar.
Tots els ponents del debat van coincidir en la necessitat de millorar la formació dels treballadors, que cal un canvi de model econòmic, però també social, per recuperar valors com l'esforç i la cultura del treball.