El sector productor d'oli d'oliva verge de Catalunya ha constatat amb preocupació el descens de preus que s'ha produït en els últims mesos i ha denunciat que algunes grans empreses distribuïdores venen per sota dels costos, que se situen entre els dos i els tres euros per litre.

El president de l'organització Joves Pagesos i Ramaders de Catalunya (JARC), Josep Maria Jové,va explicar que el preu que es paga al productor en aquesta campanya és un dels més baixos dels últims anys, "sense que hi hagi motius que ho justifiquin".

Segons Jové, no s'han produït temporals que hagin afectat els arbres ni tampoc no hi ha una demanda fora del normal, per la qual cosa la situació del mercat hauria de ser equilibrada entre el preu que es paga al productor i el que abona el consumidor, mentre que, per contra, "es veuen ofertes d'oli d'oliva verge extra a menys de dos euros quan els costos de producció se situen entre els dos i els tres euros".

Les dades del Comitè Oleícola Internacional per a aquesta campanya 2008-2009 indiquen que no hi ha desajust entre l'oferta i la demanda mundial d'aquest producte, que té un consum previst de 2,87 milions de tones i una producció de 2,86 milions de tones.

No obstant això, en la compra del litre d'oli d'oliva verge hi ha ofertes en algunes grans superfícies i supermercats per sota dels dos euros, una situació que podria explicar-se per un canvi en les estratègies de compra per part de les grans distribuïdores.

Segons el parer del responsable estatal de l'olivera i l'oli d'Unió de Pagesos de Catalunya, Miquel Blanch, aquestes grans distribuïdores estan en una situació dominant en aquest mercat i marquen preus. Així, cita que el 55% de l'oli d'oliva venut l'any 2007 va passar per la gran distribució, segons un estudi de la consultora de mercats Nielsen.

Blanch creu que la distribució està, presumiblement, realitzant "pràctiques il·legals, com vendre l'oli d'oliva verge per sota del preu de compra", i coincideix amb Jové en el fet que no és normal veure els preus per sota dels dos euros.

Aquesta situació que es viu actualment amb aquest producte alimentari pot complicar-se de cara a la pròxima campanya en entrar en vigor el juliol passat el Reglament europeu 182/2009, que permet comercialitzar en tots els països de la Unió Europea barreges d'oli d'oliva amb oli de llavor.

El nou reglament, argumenten els representants agrícoles, afavorirà més la posició dominant de les grans distribuïdores, amb la qual cosa els paràmetres de compra que fins ara s'havien utilitzat canviaran previsiblement.

Davant aquesta situació, Unió de Pagesos aposta per fer promoció directa al consumidor, especialment en el sector de la restauració, a més de reclamar la modificació de les normes de comercialització perquè els Estats membres puguin prohibir les barreges d'oli.

També caldrien més inspeccions i controls d'etiquetatge, segons Blanch, que critica que "atesa la situació actual del sector", cap director general del Departament d'Agricultura no assistís a l'última reunió de la taula de l'oli, que es va celebrar el juliol passat.