GIRONA | ORIOL PUIG
830 hipoteques van variar les seves condicions a Girona el mes de juny passat, fet que suposa un increment del 157% respecte dels canvis realitzats el mateix mes de l'any passat. Són dades de l'Institut Nacional d'Estadística, que certifiquen un increment d'un tipus d'operacions que organitzacions de consumidors vinculen a la crisi econòmica que pateixen moltes famílies. El juny passat, més de 6.000 hipoteques a Catalunya i més de 52.000 a tot l'Estat van variar les seves condicions.
La majoria de canvis d'hipoteques a les comarques de Girona durant el juny van ser novacions: 678. La novació permet a l'usuari que desitgi renegociar les clàusules originals de la seva hipoteca i canviar la modalitat d'aquesta, per exemple, d'interès variable a fix, substituir el seu índex de referència per un altre -euríbor o míbor, entre d'altres, o reduir el diferencial del préstec.
A més, amb aquesta fórmula l'usuari pot acordar una extensió o disminució del termini d'amortització del deute contret o un augment de l'import prestat.
El recurs de la novació és recurrent per la seva facilitat de tràmit i els seus costos relativament assequibles. No obstant això, no és l'única opció possible per renegociar les condicions d'un crèdit hipotecari.
El fet és que si l'usuari no arriba a un acord amb el seu banc o caixa d'estalvi, pot subrogar el seu préstec per a la compra d'un habitatge. És a dir, pot traslladar aquest préstec a una altra entitat que li ofereixi unes condicions més avantatjoses en els tipus d'interès.
Aquesta possibilitat, de la mateixa manera que ocorre en el cas de la novació, segons els analistes financers, convé en els casos en els quals la quantia deguda és alta i l'estalvi amb la nova despesa que generarem amb el trasllat compensi els costos.
La subrogació és un procés més car i complex que la novació. A les despeses fixes de notaria i Registre de la Propietat cal afegir-hi les comissions de cancel·lació de la hipoteca inicial i, segons els casos, de la nova.
La Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU) va indicar que "les complicacions econòmiques i laborals dels ciutadans estan obligant-los a tractar de renegociar els seus préstecs amb la seva entitat bancària o a buscar millors ofertes per subrogar-se".
"Amb un euríbor que tancarà l'agost en el seu mínim, pot ser molt interessant estudiar una possible novació o subrogació de la hipoteca amb vista a obtenir millors condicions", afegeix CECU.
L'organització anima els hipotecats a denunciar les clàusules "abusives" que impedeixin beneficiar-se de la tendència a la baixa dels tipus d'interès.
Davant aquesta situació, CECU publica a la seva pàgina web una guia en la qual facilita informació sobre la legislació que afecta aquesta mena de préstecs.
A més, la Confederació de Consumidors i Usuaris informa sobre noves situacions hipotecàries com la de possibles ajornaments de pagaments en determinades condicions de desocupació o la "hipoteca inversa", que permet als més grans de 65 anys, incapacitats o dependents rebre un pagament mensual de l'entitat bancària pel seu habitatge, que quedarà a disposició de l'entitat en morir el prestatari.