Amb un miler d'empreses que exporten de forma habitual als mercats exteriors, Girona manté la seva vocació internacionalitzadora. Tot i que la xifra d'exportadores s'ha mantingut estables, la Cambra de Comerç ha detectat un increment del 20% en les sol·licituds d'empreses que es volen iniciar en l'exportació i el comerç internacional. No obstant, començar a vendre a l'estranger no és fàcil i requereix d'una preparació prèvia. En aquest sentit, responsabales del Govern català asseguraven ahir a Girona que disposen d'eines per ajudar aquestes empreses a fer el salt cap a la internacionalització.

Ho explicava ahir David Mascort, delegat territorial d'Innovació i Empresa a Girona, en el marc d'una jornada d'ACC1Ó, l'agència pública que agrupa els antics Cidem i Copca. El seu director executiu, Jordi Serret, va comentar que "tot i l'actual situació de l'economia, s'estan generant oportunitats de negoci en diferents mercats emergents que les empreses catalanes poden aprofitar".

Actualment, més del 80% de les exportacions de les empreses gironines es destina a països europeus.

Mapa d'oportunitats

Sergi Barbens, coordinador de centres de prospectiva de l'Obsevatori de Mercats Exteriors, va presentar durant la jornada les principals conclusions del mapa d'oportunitats elaborat per l'OME i que recull les oportunitats de negoci existents a curt i mitjà termini en diferents sectors estratègics d'una trentena d'economies avançades i emergents. Els resultats presentats ahir a Girona corresponen a una selecció de sis països amb important potencial de creixement: l'Índia, la Xina, el Brasil, Mèxic, Turquia i Rússia.

Barbens va donar a conèixer als assistents les oportunitats que presenten aquests països en alguns sectors rellevants per a Catalunya com agroalimentació, farmasalut i components d'automoció, i altres sectors de nova generació com biotecnologia, TIC, medi ambient i energies renovables.

A continuació va desenvolupar-se una sessió participativa i dinàmica entre els empresaris -un total de 180-, al llarg de la qual van analitzar alguns dels principals factors d'interès que poden portar les empreses a obrir nous mercats en aquests països, bé a través de l'activitat exportadora, o bé mitjançant la inversió directa en el mateix país.

En aquest sentit, els empresaris han detectat oportunitats de negoci per a les seves empreses a països com Mèxic, Brasil i l'Índia. En el cas de Mèxic, la mida del mercat i la posició geogràfica són els factors d'interès que han assenyalat els empresaris per decidir-se a buscar noves oportunitats de negoci al país. Pel que fa a Brasil i l'Índia, al creixement dels mercats detectat en aquests països s'afegeixen la formació del capital humà i la capacitat tecnològica com a factors clau respectivament.

El ventall de països assenyalats es va completar amb la Xina, el Marroc i Turquia, on han destacat aspectes com la mida dels mercats, la posició geogràfica i les perspectives de creixement de la renda.

La informació exposada pels experts de l'OME al llarg de la sessió, forma part del treball en curs que està duent a terme l'Observatori amb l'objectiu de detectar oportunitats de negoci per a les empreses catalanes arreu del món en mercats, sectors, tecnologia i innovació. Les conclusions de tot aquest treball es presentaran en el Fòrum OME, que tindrà lloc en el marc d'interACC1Ó a Barcelona el proper 28 d'octubre.