EP
L'economia espanyola es va contreure un 4% en taxa interanual en el tercer trimestre de l'any i un 0,3% en taxa intertrimestral, millorant en ambdós casos les previsions realitzades pel banc d'Espanya, que estimava una caiguda interanual del 4,1% i un descens intertrimestral del 0,4%.
La dada trimestral avançada avui per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) mostra una desacceleració menys pronunciada de l'economia espanyola en comparació del segon trimestre de l'any, quan el PIB es va contreure un 1,1%.
Per la seva banda, la taxa interanual del PIB del tercer trimestre (-4%) millora en dues dècimes la registrada en el trimestre anterior (-4,2%), dada que l'organisme estadístic atribueïx a una contribució "menys negativa" de la demanda nacional i a l'aportació positiva del sector exterior.
"D'aquesta manera, l'activitat global modera la seva contracció", afirma l'INE, que recorda que el pròxim 18 de novembre publicarà les dades completes de la Comptabilitat Nacional del tercer trimestre.
Amb la caiguda del PIB en un 4% en el tercer trimestre, ja són quatre els trimestres consecutius en els que l'economia espanyola registra taxes interanuals negatives, després de les reculades del 1,2%, 3,2% i 4,2% experimentats en el quart trimestre de 2008, i primer i segon trimestre de 2009, respectivament.
Així mateix, aquesta contracció del 4% contrasta amb l'avanç del 0,5% que va registrar el PIB espanyol en el tercer trimestre de l'any passat.
Per la seva banda, la variació intertrimestral de l'economia espanyola es va situar en el -0,3% en el tercer trimestre, temperant en vuit dècimes el descens experimentat en el segon trimestre (-1,1%). Amb aquest, ja són cinc els trimestres consecutius en els quals es contreu el PIB espanyol, que oficialment va entrar en recessió (dos trimestres de creixement negatiu) a la fi de l'any passat.
Les dades publicades avui per l'INE milloren en una desena les previsions realitzades pel banc d'Espanya en el seu últim butlletí econòmic.
La institució governada per Miguel Ángel Fernández Ordóñez estimava que l'economia espanyola havia moderat la seva caiguda intertrimestral al 0,4% en el tercer trimestre i al 4,1% en taxa interanual, i atribuïa aquesta millora a les ajudes públiques.