GIRONA | DDG
Catalunya està perdent oportunitats a nviel industrial en el camp de l'energia solar fotovoltaica. Així de contundent es va mostrar aquest divendres a la Cambra de Giroan a Carles Vivas, director general de Secartys, una associació d'empreses d'electrònica i tecnologies de la informació. Vivas va posar l'exemple de comunitats autònomes com Castella la Manxa i Andalusia, que amb 812 MW i 676 MW instal·lats deixen molt enrere els 160 MW instal·lats actualment a Catalunya.
Aquest expert va comentar que l'administració catalana està complaguda -va dir que està instal·lada en "la felicitat de l'ignorant"- per estar complint amb els objectius marcats en els plans energètics però sembla no adonar-se que, pel fet que la producció d'energia solar fotovoltaica resulta més cara i està primada pel govern estatal, no estem obtenint un adequat retorn d'aquests extracostos, que van a parar a comunitats amb molta més capacitat de generació.
Vivas va afirmar, a més, que el cost de l'energia fotovoltaica s'equiparà en els propers tres anys amb el cost de la resta de fonts energètiques. Això suposarà que la prima a aquesta energia s'anirà reduint progressivament, tot i que durant un temps conviuran les ajudes institucionals amb una alta rendibilitat.
Vivas va advertir que "totes les fonts d'energia són necessàries i cal combinar-les per assegurar el subministrament".
Segons el conferenciant, l'energia fotovoltaica només acaba de començar i s'està avançant molt ràpidament en els procediments tecnològics. La potència fotovoltaica anual a nivell mundial va créixer un 130% el 2008, en gran part degut al elevant procés d'implantació al mercat espanyol. Actualment hi ha a l'Estat espanyol uns 4.000 megawatts connectats a la xarxa.
Vivas va expressar una enorme confiança en aquesta font energètica: "No es pot desaprofitar un recurs infinit, inesgotable i gratuït deixant-lo en mans dels ?ale?manys, americans o japonesos".
El conferenciant va explicar que els governs hauran d'anar fixant una participació creixent de les energies renovables en els anomenats Mix de distribució, que estableixen la proporció de l'energia segons la seva font.