La crisi de vendes de sector nàutic ha provocat un important descens de les matriculacions d'embarcacions en el que portem d'any. Girona, una de les demarcacions de l'Estat amb més nàutiques i vendes, ho nota especialment. Entre gener i setembre, s'han matriculat 225 embarcacions, el que suposa un descens del 38,2% respecte el mateix període de l'any passat. En el conjunt de l'Estat, les matriculacions baixen un 35,7%.

Són algunes de les dades l'Informe sobre el Mercat d'Embarcacions d'Esbarjo que cpublica l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques (ANEN), que alerta que la situació real és pitjor que la que mostra l'estadística. Aquesta es refereix a matriculacionsd'embarcacions destinades a ús particular i lloguer. En canvi, les vendes reals són més negatives perquè inclouen a més les dades d'estoc emmagatzemat per part dels distribuïdors -que degut a la crisi financera- no estan reposant al ritme d'anys anteriors. En conseqüència, la situació real, per a les drassanes espanyoles i per als importadors de vaixells és encara més greu.

Tots els mercats retrocedeixen en el tercer trimestre de 2009 en relació amb el mateix període de l'any anterior, sent les motos d'aigua les que resisteixen millor la crisi amb un descens del -19,5%, seguides de les embarcacions pneumàtiques plegables (-27,8%) i de les pneumàtiques semirígides, que cauen un -30,87%.

El principal retrocés correspon a les embarcacions a vela que cauen gairebé a la meitat (-48,4%), seguides dels vaixells a motor (-39,14%).

Les eslores dominants segueixen sent les inferiors, de manera que les embarcacions matriculades de menys de 8 metres d'eslora copen el 86,7% del mercat en el tercer trimestre de 2009.

Barcelona continua essent la demarcació líder en matriculacions del mercat d'embarcacions d'esbarjo. Malgrat caure un -40,15% en nombre de matriculacions entre i setembre de 2009 respecte al mateix període de 2008, assoleix la major quota de mercat amb un 13,07% del total estatal.

Illes Balears es manté en segon lloc amb una quota de mercat del 10,36%, però amb un descens (-44,67%) en nombre de matriculacions respecte al mateix període de l'any passat.

Madrid, en tercera posició, representa el 8,75% del mercat d'embarcacions d'esbarjo i experimenta una caiguda del -34,44% en nombre de matriculacions respecte al mateix període de 2008.

A continuació se situen les provincies d'Alacant (amb una quota de mercat del 5,21%), Màlaga (4,88%), Cadis (4,71%), Múrcia (4,47%) i Girona (4,16%).

Reclamen canvis normatius

El president de la patronal ANEN, Alejandro Landaluze, explica que la crisi "és molt més gran que el que denoten les xifres, ja que la facturació ha baixat encara més pels descomptes que s'apliquen".

Landaluze va reclamar al Govern central plans de suport al sector i una modificació de la normativa de la nàutica "que solucioni els pedaços que s'han anat posant els últims anys".

En aquest sentit, va manifestar la seva "impressió positiva" dels nous responsables de la Direcció de Marina Mercant, "que s'han compromès a realitzar un canvi comercial de la normativa de la nàutica".

D'altra banda esperen que altres comunitats segueixin l'exemple de Catalunya, que ha subvencionat el 30% de l'impost de matriculació dels vaixells comprats al Saló Nàutic, celebrat la setmana passada a Barcelona. Es calcula que el 70% de les operacions comercials del sector que es fan cada any a l'estat espanyol, s'inicien al Saló Nàutic de Barcelona.

El director del Saló, Jordi Freixas, va assegurar que expositors i organitzadors fan un balanç positiu d'aquesta edició i que la impressió és que enguany s'hi han acostat més persones interessades en adquirir una embarcació que no pas curiosos.