L'Agència Catalana de Consum (ACC) va denunciar ahir que el 95% de les empreses del sector aeri, agències de viatges, lloguer de vehicles, transport marítim i allotjament incorporen clàusules abusives en les condicions de compra de productes per Internet. Entre els abusos, que en la majoria de casos no es detecten en el moment de la compra, destaca l'excepció de responsabilitat de l'empresa sobre els continguts del mateix web o la cancel·lació del bitllet de tornada si no es fa ús del d'anada. L'ACC també ha observat que en el 43% dels casos inspeccionats hi ha publicitat enganyosa i no s'informa dels preus complets. A més, el 15% cobren recàrrecs irregulars per fer ús de targeta de crèdit o dèbit.

L'agència pública del consum ha detectat en total 330 infraccions a les 62 empreses inspeccionades. De moment, no s'ha obert cap expedient sancionador a les infractores. En les properes setmanes, l'ACC iniciarà la segona fase del procés, en què compararà dades i avisarà les companyies de les infraccions comeses que, en cas que no es corregeixin, derivaran en un expedient sancionador.

Tot i que l'ACC no ha volgut revelar la identitat de les companyies infractores, sí que ha difós el llistat de les firmes analitzades, entre les quals destaquen companyies aèries com Ryanair, Spanair, Vueling, Iberia, Easyjet i Air France.

També hi figuren firmes de lloguer de vehicles com Avis, Hertz o Pepecar, i empreses de transport marítim, com ara Balearia o Transmediterránia. L'ACC ha analitzat igualment portals de viatges, com és el cas de Last Minute, RACC o Marsans, i pàgines d'hotels com Hesperia, Sol Melià i Barceló.

Totes les empreses analitzades que venen viatges, bitllets d'avió i lloguen vehicles tenen contractes amb clàusules abusives. Només tres dels nou hotels inspeccionats tenen contractes correctes.

Aquestes clàusules es troben en les condicions generals que el comprador aprova, en moltes ocasions sense llegir-les, durant el procés de compra. Algunes d'aquestes clàusules estipulen que l'empresa no es fa responsable de la veracitat dels continguts que apareixen en el web, ni dels errors tipogràfics. D'altres assenyalen que l'empresa farà tot el possible perquè els bitllets arribin a l'usuari abans de l'inici del viatge o permeten la cancel·lació del bitllet de tornada si no es fa ús del d'anada.

El director de l'ACC, Jordi Anguera, va lamentar que les empreses que s'incorporen al comerç electrònic sovint incorporen les infraccions que ja duien a terme anteriorment, en els processos de venda tradicional.