GIRONA | DDG
Els empresaris gironins van reclamar ahir menys traves a l'Administració i més ajuts públics davant l'actual situació de crisi econòmica. Ho van fer en el marc de la Jornada dels Economistes a Girona, en la qual el sotsdirector de la Caixa, Jordi Gual, va preveure una recuperació econòmica "lenta i amb daltabaixos", mentre que l'exsecretari d'Estat d'Economia David Vegara va mostrar-se optimista sobre la capacitat de l'economia espanyola de remuntar la situació.
El vicepresident de la Cambra de Comerç de Girona, Joaquim Maria Caula, va expressar que l'empresariat gironí està "cabrejat" davant la ineficiència de l'Administració Pública, qualificatiu que va adreçar especialment a l'administració autonòmica. Va explicar que la construcció d'una nova fàbrica és fins a un 40 per cent més econòmica en comunitats autònomes limítrofs amb Catalunya degut als ajuts públics dels quals disposen. Per part seva, el president del Col·legi d'Economistes de Girona, Esteve Gibert, va fer especial referència a l'elevada burocràcia que suporten les empreses i que frena la seva activitat.
Ambdós van tenir resposta de Vegara, que va justificar els ajuts públics en comunitats autònomes més deprimides econòmicament que Catalunya i va lamentar la falta d'implicació del sector privat en l'elaboració de la normativa que els afecta. L'exsecretari d'Estat va admetre la duresa de la crisi econòmica actual i va alertar que l'elevat dèficit públic generat acabarà per incrementar la pressió fiscal o reduir la despesa pública, o les dues coses conjuntament. No obstant això, va destacar que la capacitat i el talent dels empresaris farà sortir Espanya d'aquesta crisi, com ha passat en anteriors ocasions.
En aquest punt va coincidir amb Gual, qui va preveure una recuperació econòmica "lenta, desequilibrada i amb daltabaixos". "El model de creixement econòmic que teníem fins ara s'ha acabat i no en tenim un de recanvi", va afegir. Per acabar, el sotsdirector de La Caixa va apostar per aplicar incentius perquè el sector públic sigui més productiu, ja que representa el 40 per cent de l'economia.
Crisi fins al 2011
Per altra banda, la meitat dels economistes catalans creu que la crisi durarà fins al 2011, mentre que una quarta part considera que la situació de dificultat s'allargarà fins més enllà d'aquell any, segons lla Junta de Govern del Col·legi d'Economistes de Catalunya.
Les seves previsions, doncs, són més pessimistes que les ofertes dimecres pel conseller d'Economia, Antoni Castells, qui va assegurar al Parlament que Catalunya sortiria de la recessió econòmica abans que el conjunt d'Espanya, amb un repunt de la seva activitat a partir del segon o tercer trimestre de 2010. Els economistes adverteixen que és necessari implementar de forma "urgent" una sèrie de reformes estructurals sense les quals "Catalunya podria entrar en una crisi de gran abast", com ara reduir la despesa pública.