ACN/DDG
Govern, sindicats i patronals porten almenys dos mesos reunint-se amb discreció per acordar un conjunt de mesures per fer front a la crisi econòmica. Segons ha pogut saber l'ACN, es tracta de mesures concretes que s'han d'aplicar a curt termini, de manera urgent, per crear ocupació i donar un impuls a l'economia. En una primera fase de les negociacions hi han participat tots els departaments de la Generalitat i actualment es porten directament des de Presidència. A l'altra banda de la taula hi ha les dues principals patronals catalanes, Foment del Treball i Pimec, i els sindicats UGT i CCOO.
Segons fonts coneixedores de les reunions, de moment, no s'ha arribat a cap acord concret, es tracta d'un procés de negociació obert i s'espera que en les pròximes setmanes es puguin arribar a concrecions. En aquest sentit, fonts sindicals adverteixen que no signaran un acord de línies genèriques d'actuació i demanen que es concretin més les mesures amb què s'està treballant. Les trobades van començar ara fa uns dos mesos i els últims contactes son recents, d'aquesta mateixa setmana. Totes les reunions s'han fet a porta tancada i en un clima de màxima discreció.
Fonts del Govern i dels agents econòmics han confirmat a l'ACN que les mesures per fer front a la crisi que es negocien estan en la mateixa línia de l'Acord Estratègic per a la Internacionalització, però, en aquest cas l'objectiu és que s'apliquin de manera immediata per donar una ràpida resposta a la delicada situació econòmica. Per això, segons fonts sindicals, es treballa amb la possibilitat d'incorporar alguns dels possibles acords als Pressupostos pel 2010 que actualment s'estan debaten al Parlament. Tot i que, d'altres mesures concretes també podrien requerir una modificació d'alguna llei específica que es tramitaria per via d'urgència amb l'objectiu que s'apliqui com més aviat millor.
Es tracta d'acordar mesures en l'àmbit de les competències de la Generalitat, és a dir, en matèria laboral, industrial i social. Segons algunes fonts, les accions concretes que s'estan negociant van encaminades a crear ocupació, fomentar la política industrial i impulsar politiques socials.
De fet, el president de la Generalitat, José Montilla, ja va manifestar després del Consell de Govern del passat 1 de setembre 'la conveniència d'intensificar els contactes amb els agents socials per consensuar mesures urgents amb l'objectiu de facilitar l'ocupació i el desenvolupament'. En aquesta mateixa compareixença, Montilla també va fixar la crisi com la principal prioritat del Govern aquest any que queda de legislatura i va donar indicacions als seus consellers perquè desenvolupin les mesures que inclou la resolució aprovada al ple del Parlament del passat mes de juliol.
És la primera vegada que el Govern negocia de manera directa amb patronals i sindicats per acordar un paquet de mesures concretes per fer front a l'actual situació econòmica. Tot i així, l'executiu que lidera el president Montilla ha comptat amb els agents econòmics per acordar els pactes nacionals i els acords de país com l'Acord Estratègic per la Internacionalització, el Pacte Nacional per a al Recerca i la Innovació, el Pacte Nacional per a l'Habitatge i el Pacte Nacional per a les Infraestructures. Aquest últim, però, sense acord amb Foment del Treball.