La crisi econòmica i la competència d'empreses de països de l'Est d'Europa ha provocat el tancament de 145 societats de transport terrestre a les comarques gironines l'últim any. Són dades de la Tresoreria de la Seguretat Social, que xifrava en 980 el nombre d'empreses del sector a Girona el passat mes de juny.

A finals d'any les xifres podrien ser pitjors si fem cas a les dades de la patronal gironina Asetrans: A dia d'avui entre el 25% i el 30% de la flota de camions està aturada i l'activitat ha caigut un 40%.

El secretari general de l'organització empresarial, Carles Palacio, assenyalava ahir a Ràdio Girona que, a la caiguda d'activitat s'hi ha afegit la competència de d'empreses de països de l'Est: "Són companyies de països que fa poc han entrat a la UE, que realitzen una activitat perfectament lícita, però amb costos molt diferents, fet que ha obligat a abaixar els preus".

Segons la patronal gironina, avui els preus que cobra el sector es remunten als que aplicaven fa deu anys.

No tan pessimistes són les últimes dades d'activitat del transport de mercaderies per carretera, recollides per l'Observatori sobre l'Activitat del Transport. Segons un comunicat de la patronal estatal CETM, l'activitat en aquest tercer trimestre s'ha reduït per a totes les distàncies un 12,8 per cent de mitjana en tones transportades, "sent el més afectat el transport internacional, amb un 15,8 per cent de baixada, i el que menys, el de distància interregional, amb un descens d'activitat aquest trimestre d'un 9,4 per cent"

De la seva banda, l'Observatori de Costos elaborat pel Ministeri de Foment reflecteix una caiguda constant dels costos des de mitjan 2008, a la qual va seguir una estabilització en el segon trimestre de 2009 i un lleuger repunt de costos en el tercer, a causa, fonamentalment, del preu dels combustibles.

Finalment, entre les dades que recull l'Observatori de Preus del tercer trimestre de 2009, destaca una evolució negativa, amb una caiguda mitjana per a totes les distàncies d'un 5,9%, amb el curt recorregut com a més afectat. Segons la patronal estatal, això suposa que el lleu increment de costos no s'està traslladant a un increment de de les tarifes.