GIRONA | PILI TURON
Els pobles del Pla de l'Estany de menys de 500 habitants -Crespià, Esponellà, Palol de Revardit i Sant Miquel de Campmajor- han servit de base per a una anàlisi de les possibilitats del sector econòmic mediambiental per crear ocupació femenina. L'Associació Catalana de Municipis (ACM) és l'autora d'aquest estudi, que s'ha centrat en cinc comarques catalanes: el Pla de l'Estany, l'Alt Camp, l'Anoia, el Pallars Jussà i la Segarra.
El resultat posa en evidència que les dones que viuen en municipis d'aquestes característiques estan "doblement discriminades en raó de gènere i de territori". Un dels aspectes innovadors del projecte ECO-Local -en el qual s'emmarca el treball- és que ha relacionat la màxima ruralitat com a factor de discriminació territorial, les condicions particulars que solen afectar les dones i el medi ambient com a sector econòmic emergent. Per demostrar que aquest últim pot interactuar positivament amb les dones del món rural, l'estudi ha analitzat l'ocupació, i en particular la femenina, dels pobles de menys de 500 habitants.
A l'hora de retratar la complexitat de la situació en què es troben les dones desocupades als micromunicipis -tal com se'ls denomina a l'estudi?-, els autors del treball assenyalen tres factors: les característiques del mercat de treball, la manca d'infraestructures i de serveis que compliquen la conciliació de la vida laboral i familiar i, finalment, el seu entorn social. Respecte a aquest últim punt, es remarca la baixa presència de la població activa femenina, la tendència de les dones a marxar i la incidència de les activitats agrícoles; així com també el marcat caràcter familiar i masculí que caracteritza aquests municipis, i que sovint condiciona la seva població femenina.
El treball de l'Associació Catalana de Municipis arriba a la conclusió que les dones tenen dues opcions: marxar per anar a buscar feina fora o trobar una altra forma d'ocupació en el seu propi territori. I és en aquesta darrera possibilitat que els autors hi veuen una opció real de diversificar les activitats dels pobles petits, on consideren que les dones emprenedores tenen un paper destacat o caldria fomentar professions que no estan condicionades pel lloc on es troba la seva seu seu laboral.
Les principals ocupacions
En aquests àmbits rurals, les principals tasques de les dones estan relacionades amb negocis familiars i, els últims anys, també amb el sector serveis -sobretot amb el turisme rural; també realitzen feines a domicili o tenen cura d'altres persones de la llar. A més, s'ha detectat una forta tendència femenina a marxar del poble per estudiar i la majoria opta per quedar-se a treballar en poblacions més grans.
Al llarg de 2010, l'ACM preveu donar continuïtat a aquest projecte i mantenir el Pla de l'Estany com a objecte d'estudi, tant perquè s'ajusta a les seves característiques com perquè el Consell comarcal forma part del Consorci Català per al Desenvolupament Local. Mentrestant, l'entitat s'ha centrat en sensibilitzar la població tot difonent l'estudi.