Només una de cada deu empreses gironines utilitza xarxes socials -com Facebook, Twitter, Linkedin o Youtube- per fer negoci. Ho revela una enquesta realitzada a prop de 500 empreses gironines que constata greus dèficits en l'ús de les noves tecnologies a les companyies de la demarcació. Ho va explicar el professor de la de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Joan Torrent, en el marc de la jornada "Com pujar la vostra empresa al tren de les tecnologies?".

Torrent i Anna Codina (El Giroscopi) van aprofitar la jornada per valorar les possibilitats de negoci que obren les xarxes socials. "Les empreses que utilitzen aquestes eines aconsegueixen un impacte directe en la competitivitat de l'empresa", va dir Torrent. Per a Codina, "el que importa no són les eines, si no els canvis de comportament" que han propiciat les xarxes socials.

El professor de la UOC va afegir que "les empreses gironines tenen un bon nivell d'equipaments digitals, però els usos que en fan són molt primaris, i només es dediquen a comptabilitat i gestió de la informació". En aquest sentit, va apuntar que cal aprofitar les oportunitats que ofereixen les eines 2.0, perquè permeten "saber com i qui fa què" -el que ell anomena coneixement tàcit- i, per tant, generen valor afegit. "Si les empreses no són capaces de generar productes intensius en coneixement, no seran competitives", va destacar.

Torrent va coincidir amb Joan Ribas -president de l'Associació d'Empreses de Noves Tecnologies de Girona (Aenteg)- a l'hora de qualificar la situació de les TIC a Girona de "dramàtica".

En aquest sentit van reclamar impulsar la transició cap a un model econòmic basat en l'ús de les tecnologies digitals, el canvi organitzatiu i la formació constant dels treballadors. I és que segons l'enquesta, dos de cada tres treballadors gironins té un nivell formatiu que no supera la secundària, i els empleats que reben més formació són aquells que estan més capacitats. Torrent va alertar que "la majoria d'empreses gironines que tenen web no sap per què la tenen" i va lamentar el baix percentatge d'empreses gironines que ven a l'exterior i desaprofita l'oportunitat que ofereixen les noves tecnologies per vendre fora del seu territori natural.

Així mateix, va recordar que la radiografia de l'empresa gironina que revela les enquestes constata que "els salaris a Girona són molt més baixos que a la resta de Catalunya i que, comerç i hoteleria són els sectors pitjor pagats".

Torrent també es va mostrar crític amb un model d'universitat "allunyat de l'empresa" i amb les administracions que "gasten molt i inverteixen poc". "Només invertint convergim amb economies més riques", va apuntar.