Facua-Consumidors en Acció ha llançat una campanya per informar els usuaris sobre els principals problemes que poden trobar-se durant les vacances, fomentant així "que coneguin i defensin els seus drets". En aquest sentit, l'associació va demanar a les autoritats que "millorin i intensifiquin" els seus protocols d'inspecció i que "sancionin de manera contundent" les irregularitats en determinades activitats on les reclamacions s'incrementen durant l'estiu, com el sector aeri, l'hostal o les companyies de lloguer de vehicles.

Així, posat cas que el preu anunciat a l'usuari no coincideixi amb el que ofereix l'agència de viatges, l'associació recorda que existeix dret a reclamar, malgrat que sigui "una pràctica habitual en tot el sector". Per contra, les companyies sí que poden augmentar el preu del bitllet d'avió a causa de la pujada de combustible, sempre que el contracte reculli aquesta possibilitat i faltin més de 20 dies per al vol, encara que tot i així l'usuari té dret a exigir que li acreditin l'esmentada pujada posat cas que l'increment sigui desproporcionat.

Davant la cancel·lació d'un vol, l'aerolínia està obligada a reemborsar el bitllet en determinats casos, o bé conduir el passatger al seu destí "de la manera més ràpida possible". En aquest últim supòsit, la companyia haurà d'oferir en tot moment menjar i beguda als afectats, fent-se càrrec del cost d'allotjament i corresponent transport si es fa necessari pernoctar. Així mateix, l'usuari té dret a una compensació econòmica, que varia en funció de la distància que hagués de recórrer el vol cancel·lat, i es pot veure reduït en funció del temps de retard al punt de destí.

Denegació d'embarcament

En cas de produir-se una situació d'overbooking, la companyia haurà de demanar voluntaris que renunciïn al seu vol a canvi de certes compensacions, així com donar a elegir entre el dret de reemborsament i els mitjans de transport alternatius.

Els retards -excepte en cas de força major- es regeixen per les mateixes obligacions d'assistència que les cancel·lacions i l'overbooking, mentre que les pèrdues d'equipatge comporten compensacions en funció del pes de les maletes, fins a un màxim de 1.100 euros, independentment de les possibles reclamacions per danys morals.

Una vegada en el destí, l'usuari pot trobar-se que l'hotel està complet malgrat tenir reserva, davant la qual cosa l'assisteix el dret a ser allotjat en un altre establiment de la mateixa o superior categoria i sota les mateixes condicions de reserva. Si, per contra, el problema resideix en les possibles deficiències de l'hotel, es pot sol·licitar ser canviat a una altra habitació d'igual o superior categoria, o si no n'hi ha a aplicar una disminució proporcional del preu en funció del perjudici que ocasionin tals deficiències. En cas de no complir-se les condicions ofertes, l'agència de viatges o el prestador del servei ha de proporcionar "una solució adequada i immediata", com el canvi d'hotel si la categoria és inferior a la contractada, o la realització d'excursions alternatives si aquestes són cancel·lades.

Problemes pels suplements

La normativa vigent estableix que en tota la informació facilitada al consumidor sobre el cost dels serveis es donarà el preu final complet, per la qual cosa el contracte del viatge o el fullet informatiu -que es considera part del contracte- haurà de contenir per escrit la informació relativa als serveis inclosos en el cost.

A més, les agències de viatges estan obligades a facilitar al consumidor telèfons d'informació nacional i internacional per contactar durant el transcurs del viatge en el cas que calgui.