Els presidents d'Aena i de Usca, Juan Ignacio Lema i Camilo Cela, respectivament, van segellar ahir a la tarda un acord global que ha de seure les "bases" per a la firma del segon conveni col·lectiu que regula el sector dels controladors aeris, amb el qual es garanteix "la pau laboral i la prestació del servei". L'acord, que arriba després de prop de sis mesos de conflicte, s'ha de sotmetre ara a la ratificació dels òrgans d'Aena i Usca.

Després d'escenificar l'acord amb una encaixada de mans en una roda de premsa conjunta, Lema va deixar clar que l'acord, que va qualificar de "satisfactori per a les dues parts", "garanteix la prestació del servei i la pau laboral", de manera que els ciutadans podran estar tranquils, ja que les seves vacances "no es veuran alterades".

La possibilitat d'una vaga també ha estat descartada pels controladors. "La vaga que es va desconvocar l'agost tampoc es convocarà el setembre", va afirmar Cela, ja que l'acord signat ahir "serveix per evitar aquest escenari".

Tant el president d'Aena com el de Usca -sindicat que aglutina al 95% dels controladors de l'entitat pública- es van felicitar per obrir un "període de normalitat operacional i d'entesa mútua" que esperen que pugui facilitar la firma definitiva del conveni col·lectiu "abans que finalitzi l'any".

Després de recordar que el salari "mai ha estat un cavall de batalla" per als controladors, Cela va donar el seu vistiplau a una jornada laboral de 1.670 hores anuals amb 200.000 euros de sou de mitjà, establint quatre categories de centres de treball (1.200 hores, 1.300 hores, 1.400 hores i 1.500 hores).

A aquestes 1.670 hores es podrien sumar de "caràcter voluntari" 80 hores extres a l'any com a màxim. En el cas que calgui realitzar més hores, els límits quedaran garantits pel procediment acordat entre les dues parts.

Satisfacció per l'acord

El ministre de Foment, José Blanco, va valorar "positivament" l'acord, que va qualificar d'"una molt bona notícia" tant per a les parts com per al sector turístic en general. "Es tracta d'una molt bona notícia per a tots, especialment per a AENA, els controladors i el sector turístic", va afirmar el ministre en un comunicat.

Blanco, que va expressar la seva satisfacció perquè s'hagit tancat aquest "important" acord, va reconèixer l'esforç que han realitzat durant aquestes últimes setmanes els representants d'AENA i els controladors a la taula negociadora.

Per la seva banda, el president de l'Associació Empresarial d'Agències de Viatges Espanyoles, José Manuel Maciñeiras, va destacar que l'acord és positiu perquè posa fi a les incerteses sobre possibles vagues més enllà d'agost, si bé va criticar la tardança a tancar aquest conflicte. "Cal lamentar que això no s'hagués assolit fa dos mesos, ens haguéssim evitat molts problemes en una situació econòmica delicada que ha causat molts perjudicis innecessaris", va assegurar.

Segons la seva opinió, encara que cal felicitar-se per l'acord, "el mal està fet" i "els seus efectes són intangibles" en la imatge del país com destí turístic i en la percepció del turista estranger. "Això exigirà un és esforç especial i accions promocionals als països emissors quant a publicitat i promoció", va advertir, per recalcar que l'acord és "una bona notícia per a tots i per al país".

Finalment, va considerar que el que ha passat ha de servir per plantejar-se "fins a quin punt el dret a la vaga pugui ser utilitzat en benefici d'un col·lectiu més o ?menys nombrós i en perjudici de tot un país". Així, va estimar que ha d'estudiar-se la conveniència de regular la llei de vaga per evitar aquest tipus d'amenaces que poden ensorrar un sector clau.

De la seva banda, el secretari general de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT), Ramón Estalella, va qualificar d'"una gran notícia" el principi d'acord, ja que és "fonamental que funcionin els aeroports i transmetre seguretat als turistes".

Estalella, que no va voler entrar a jutjar els termes de l'acord, va assenyalar que un dels "elements diferencials" del turisme espanyol enfront del d'altres països és la seguretat, i les cancel·lacions i els retards poden acabar minant la confiança en aquest aspecte, que va considerar d'"importància vital".

El directiu del sector hoteler va mostrar la seva esperança que l'acord llanci pau social en el sector aeri no només el setembre, sinó "per sempre", i espera que el pacte generi la confiança suficient entre els majoristes del sector turístic per "compensar" el mal fet fins ara amb l'amenaça de vaga. "Confiem que es reprengui la favorable tendència que registrava el sector, en el que pot ser ?l'any de la seva recuperació", va dir.