La creixent participació d'estudiants de batxillerat en les protestes contra la reforma de les pensions i el bloqueig que les vagues han imposat al subministrament de combustible van protagonitzar ahir la nova jornada de vaga que va recórrer França. L'impacte de l'aturada es va notar sobretot en els transports, especialment en els trens i avions, encara que menys en el transport col·lectiu en les ciutats; el seguiment en les empreses públiques va ser moderat, amb tendència a disminuir en relació amb vagues precedents.

Enfrontaments amb la policia i escenes gairebé de guerrilla urbana en algunes zones del país van envair les televisions i Internet en la nova protesta massiva convocada pels sindicats contra el pla del Govern i la seva mesura més destacada: el retard en dos anys, fins als 62, de l'edat mínima legal de jubilació.

Contenidors d'escombraries bolcats i incendiats a la porta dels instituts i enfrontaments amb les forces de l'ordre protagonitzats per vàndals van dominar durant les primeres hores els informatius de televisió i les cròniques de ràdio.

Però amb quatre mil assortidors de gasolina a l'espera de subministrament, segons les dades del Govern, la urgència de recuperar la normalitat del proveïment energètic va ser el motiu que va obligar a intervenir al president de la República, Nicolas Sarkozy, queva assegurar que actuarà per impedir que hi hagi escassetat.

"Hi ha gent que vol treballar" i "no pot estar privada de combustible", va dir el president, que va reiterar que la reforma de les pensions és un assumpte sobre el qual ha "reflexionat molt".

Sarkozy va subratllar que el projecte no pot endarrerir-se si es té en compte que ja actualment una de cada deu pensions s'ha de finançar amb deute, ja que les cotitzacions dels treballadors no són suficients.

L'assistència a les prop de 270 manifestacions preparades en tot el país va ser desigual, encara que la guerra de xifres entre sindicats i Govern va viure una nova edició. A París, la gran manifestació va allotjar als carrers a unes 330.000 persones, tantes com en la del 12 d'octubre, segons la CGT, mentre que les autoritats deixaven en només 67.000 el nombre d'assistents en un dia fred a la capital.

El cap del Govern va estimar que faran falta quatre a cinc dies per restablir la normalitat en les gasolineres, un cop s'aixequi el bloqueig a les refineries.

Els efectes a Girona

La situació està beneficiant les benzineres de l'Alt Empordà i la Cerdanya, que veuen com milers de francesos creuen la frontera només per omplir el dipòsit del seu vehicle.

La vaga de França va obligar a cancel·lar 7 vols de Ryanair que sortien des de l'aeroport de Girona i 7 més que hi havien d'arribar. No obstant això, la vaga no va agafar desprevinguts els passatgers, així que l'aeroport va viure una jornada d'absoluta normalitat.

Així mateix, també es va veure afectat el servei ferroviari: el Talgo Barcelona-Montpeller va ser suprimit, i el Talgo Llorca-Montpeller, va acabar el recorregut a Portbou. Els trens que enllaçaven Barcelona amb París, Zuric i Milà es van cancel·lar, i els regionals amb destí a Cervera van acabar el recorregut a Portbou.