El fabricant gironí de motocicletes Rieju llançarà al mercat a finals de març de 2011 la primera motocicleta elèctrica urbana dissenyada i fabricada íntegrament a Catalunya, la Rieju Mius.

Es tracta d'un projecte en el qual han participat cinc companyies catalanes més -des d'enginyeries a empreses proveïdores- i que ha comptat amb el suport de la Generalitat.

Les previsions passen per fabricar 1.000 unitats d'aquest model en el primer any i arribar a les 2.500 el 2012, segons va explicar el conseller delegat de Rieju, Jordi Riera, que va assegurar que bona part del miler de motocicletes que sortiran de la fàbrica de Figueres ja estan venudes.

L'objectiu dels impulsors del projecte, tots ells integrats en el Clúster de la Moto impulsat pel Govern, és dirigir-se preferentment a les empreses de flotes i administracions, ja que han assegurat que les característiques del vehicle el fan especialment atractiu per a aquests segments.

La Mius és una moto monoplaça impulsada per bateries de ions de liti que presenta una autonomia d'uns 50 quilòmetres en ciutat. Per recarregar-la no necessita cap adaptador, sinó que es pot connectar al corrent mitjançant qualsevol endoll i triga unes sis hores a estar al 100%.

El preu amb el qual sortirà al mercat no està decidit, ja que estarà molt condicionat pel cost de les bateries, que fluctua. El responsable del Clúster de la Moto, Inocencio González, va apuntar que podria rondar els 4.000 euros, tenint en compte que la bateria, a dia d'avui, costa al voltant dels 900 euros.

El conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, va animar les administracions catalanes a "donar exemple" i mullar-se perquè aquesta iniciativa tiri endavant. Ha destacat que es tracta d'un projecte transformador i que ha de ser exemple per a futures iniciatives de la indústria catalana, ja que recull els condicionants de col·laboració entre empreses per innovar i guanyar competitivitat.

Huguet va insistir que el Govern Central bonifica amb ajudes la compra d'aquests vehicles elèctrics fins a en un 20% del seu preu i ha confiat que les empreses apostin per aquesta inversió estratègica de mobilitat urbana.

A més, va convidar els impulsors a pensar que el seu mercat "és el món" i donar a conèixer la moto a l'exterior. De fet, està prevista la presentació de la Rieju Mius en el pròxim Saló de Milà la primera setmana de novembre.

Segons González, el cost per quilòmetre d'aquesta motocicleta és 6,6 vegades inferior al d'una moto tradicional amb similars prestacions. El cicle de vida de la bateria, utilitzada diàriament, ronda els tres anys i arriba en pla als 65 km/h, ja que pesa la meitat que un vehicle d'aquestes característica amb motor de combustió.

A més de Rieju, que ha dirigit el projecte, hi han participat cinc companyies catalanes més: Arianetech Ingenieria, Juan, Guilera, Beon Automotive y Advance Frame Technology.

Els impulsors del projecte han buscat que el màxim de peces de la motocicleta fos fabricat per proveïdors catalans, encara que alguns components, com els pneumàtics, tenen origen europeu.