El sindicat de pilots d'aerolínies SEPLA va decidir ahir convocar aturades i altres mobilitzacions abans que acabi l'any, fet que amenaça l'estabilitat del trànsit aeri per Nadal.

SEPLA va atribuir aquesta decisió al reiterat incompliment del Ministeri de Foment del seu compromís a regular els temps de treball i de descans i a prevenir la fatiga en les tripulacions dels avions.

El sindicat va exigir recentment al ministre de Foment, José Blanco, la publicació immediata de la circular aeronàutica que ha de regular els temps d'activitat i de descans del col·lectiu de pilots, després de més d'un any de retard, amb l'amenaça de mobilitzacions o d'adoptar les mesures que consideri oportunes.

Davant la "desídia" i el "retard" de Foment a l'hora de publicar la circular que regularà els temps de treball i descans de les tripulacions aèries a Espanya, dels quals va parlar el sindicat la setmana passada, ahir va acordar convocar l'esmentada protesta.

Segons el SEPLA, el Ministeri de Foment es va comprometre fa un any a publicar una circular que recollís tota la normativa sobre els descansos dels treballadors aeris, però, malgrat tenir-la disponible al juliol, va dir, "ha estat incapaç de tirar-la endavant".

El sindicat de pilots creu que aquest retard es deu "a la pressió exercida pels operadors" d'aviació per anteposar "els interessos econòmics de les aerolínies a la fatiga".

Al seu judici, l'absència d'aquesta normativa podria suposar "una minva en la seguretat aèria" si les programacions de vols sobrepassen els límits d'activitat recomanables, ja que la fatiga dels pilots pot ser un "factor clau" en el 20 per cent dels possibles accidents aeris.

Segons els pilots, aquest problema es remunta al 2008, quan la UE va aprovar un document que regula els descansos de les tripulacions en l'àmbit europeu, i l'aplicació a Espanya del qual una "regressió" respecte a l'actual normativa vigent.