El sector de l'automòbil aguditza la seva crisi i acumula el vuitè mes consecutiu de caiguda de vendes. Segons diferents associacions del sector, les matriculacions de turismes i tot terrenys van descendir més d'un 28% a les comarques gironines durant el febrer i de prop d'un 27% en l'acumulat de l'any.

La crisi de vendes afecta sobretot als compradors particulars (compren un 39% menys que fa un any), ja que les matriculacions de cotxes comprats per empreses augmenten un 20,6%.

També és sorprenent la diferent evolcuió de vendes entre turismes (-36,9%) i tot terrenys (+32,1%), que s'explicaria per l'èxit assolit pel model Qashqai de Nissan, que ha situat lam arca japonesa com a líder a les comarques gironines.

En el conjunt de l'Estat, les matriculacions van caure un 27,6%, lleugerament per sobre la mitjana catalana (-27,1%). Les comunitats on es van registrar les més majors caigudes van ser Castella i Lleó (-46,1%), Andalusia (-45,6%), Extremadura (-44,4%), Galícia (-43,4%), Navarra (-43%), Aragó (-42,2%), Múrcia (-37,9%), Cantàbria (-36,2%), Castella-la Manxa (-35,5%), País Basc (-34,2%), La Rioja (-33,3%) i Astúries (-33%).

Nissan és la marca més venuda a les comarques gironines (179 vehicles maticulats entre gener i febrer) seguida de les firmes Peugeot, amb 125 unitats venudes, i Citroën i Ford, amb 124 unitats venudes en els dos casos. Les marques Volkswagen i Opel, amb 115 i 114 unitats venudes, respectivament, van ser també representatives al llarg de l'any, ocupant el cinquè i sisè lloc entre les més demandades. La segueixen en volum Seat i Toyota, amb 96 i 92 unitats, respectivament, seguides de Renault (69) i Audi (64).

Noves amenaces

El president de l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor (Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, va manifestar ahir la seva por que l'escalada del preu dels combustibles i el repunt de l'Euríbor, amb la taxa mitja més alta des de maig de 2009, agreugin la crisi de vendes que travessa el mercat automobilístic espanyol.

El representant de la patronal va afirmar que totes dues variables podrien impactar directament sobre les rendes de les economies domèstiques al frenar la seva capacitat de compra, que es troba ja molt minvada després de tres anys de crisi econòmica.

Ganvam alerta que l'augment de l'Euríbor fins a l'1,714% durant el mes de febrer passat no només suposa una despesa addicional per als ciutadans que tinguin contractada una hipoteca, sinó que anticipa una previsible pujada dels tipus d'interès que dificultarà encara més les ja per si mateix restrictives condicions financeres en el sector automoció.

L'escassa confiança del consumidor en l'economia espanyola es veu entelada, a més, per la incertesa que genera la crisi geopolítica que escombra els països àrabs. L'amenaça d'un possible retallada en el subministrament de petroli, unida a la demanda creixent de països emergents -com Xina o Índia-, podria elevar el preu del barril de cru per damunt dels 100 dòlars als quals es cotitza actualment.

En aquest sentit, Sánchez Torres explica que "si bé la tendència a l'alça del preu del combustible no té una incidència directa sobre les vendes, sí exerceix, per contra, certa influència sobre l'ús del vehicle, ja que actua com un element dissuasiu per al canvi de cotxe".