Els sindicats van convocar ahir 22 dies de vaga a Aena, per protestar contra la privatització del gestor aeroportuari, que coincideixen amb dies clau de Setmana Santa, el Pont de Miag i el Corpus, així com amb les dates de sortida i retorn de juliol i agost.

Tant Aena com el Govern, els partits polítics, els consumidors i alguns executius autonòmics van alertar dels perjudicis que comportaria la vaga i van expressar la seva confiança a aconseguir una solució negociada, opció per la qual també diuen apostar els sindicats convocants.

La convocatòria es produeix tres mesos després de la vaga encoberta dels controladors, que va provocar la declaració de l'estat d'alarma. Els sindicats van presentar ahir el seu calendari d'aturades al Ministeri de Treball, que inclou els dies 20, 21, 24, 25 i 30 d'abril; 2, 14, 15, 19 i 20 de maig; 13, 23 i 30 de juny; 1, 2, 3, 4, 15 i 31 de juliol; i 1, 15 i 31 d'agost.

Els convocants, que protesten contra la privatització d'Aena i demanen un conveni únic, van acusar el ministre de Foment, José Blanco, de mentir per dir que està negociant. Després de comparèixer al senat, Blanco, s'ha mostrat disposat a "subscriure" el manteniment de l'ocupació a Aena "garantint tots els drets als treballadors".

El titular de Foment va assegurar que Aena "seguirà sent una empresa pública" i que el Ministeri posarà tota la seva determinació per arribar a un acord amb els sindicats.

També va apostar pel diàleg el president d'Aena, Juan Lema, que ha anunciat la convocatòria d'una reunió amb els sindicats per a aquest mateix dijous.

Lema va assegurar que la vaga és "el pitjor dels escenaris possibles", que "ningú en sortiria beneficiat" i que les aturades "afectarien greument" el sector turístic.

La Taula del Turisme va posar èmfasi que la convocatòria pot desbaratar "la tímida recuperació del sector" i el president de l'Associació Empresarial d'Agències de Viatges Espanyoles, José Manuel Maciñeras, la va qualificar de "xantatge a tot un país".

Les patronals ACETA, ACA i AECA vam reclamar rapidesa en la negociació per evitar "pèrdues irreparables" si finalment es porta a terme l'aturada.