L'aeroport de Girona va ser un dels pocs que l'any passat va obtenir benefici, fet que li hauria de permetre reduir les taxes. Així es va expressar ahir Toni Falcó, responsable del departament de Serveis Aeroportuaris d'Aena a Girona en el Fòrum Industrial celebrat a l'Escola Politècnica de la UdG.

Durant una ponència sobre l'aeroport, va assegurar que, amb el benefici assolit per l'aeròdrom gironí, «hi ha marge per rebaixar les taxes». «En canvi Barcelona, que va tenir pèrdues, les hauria de pujar per garantir la seva viabilitat», va explicar Falcó.

Segons va destacar, el fet que Ryanair hagi instal·lat una base a l'aeroport del Prat i hi hagi desplaçat rutes és la principal amenaça per al futur d'un aeroport, que «té la debilitat de dependre només d'una companyia aèria».

Tot i que en un futur immediat Girona perdrà la primera ruta en volum (el vol Girona-Madrid va transportar més de 300.000 viatgers el 2010), Falcó es va mostrar convençut que «Girona és un aeroport amb futur».

En aquest sentit, va destacar que, respecte a altres aeroports, és «barat, còmode per a aerolínies i passatgers, i molt eficaç en la seva operativa». Segons la seva opinió, una de les oportunitats per al futur de les instal·lacions és convertir-se en «l'aeroport de referència del sud-oest de França».

Crítiques d'Iberia al sistema

De la seva banda, el president d'Iberia, Antonio Vázquez, va mostrar ahir la seva preocupació perquè el nou model d'AENA mantingui el concepte de xarxa, que en altres països no existeix, ja que 47 aeroports «són una barbaritat» i no han de ser les aerolínies les que financin amb les taxes aeroportuàries d'aquells que «no són rendibles».

«No m'agradaria que dels ingressos a Madrid-Barajas surtin els subsidis per a altres aeroports perquè no sé si l'estímul ha de venir de les companyies» va afirmar durant la seva intervenció davant la Comissió d'Indústria al Congrés.

També va lamentar que, tot i la reducció de les taxes de navegació aplicada enguany, segueixen essent les terceres més altes d'Europa.