La crisi ha fet augmentar notablement els terminis de pagament de les petites i mitjanes empreses (pimes) gironines als seus proveïdors. De mitjana, les pimes paguen les factures en 81 dies, gairebé el doble del que triguen els seus clients a pagar-los els serveis (45 dies). El comerç majorista, la construcció, els tallers mecànics i els transportistes són els sectors que arrosseguen més impagats. Així ho recull un estudi fet per la consultoria TAX que analitza la realitat de 250 pimes de la demarcació. L'anàlisi també conclou que les empreses que aguanten la crisi han tingut benefici en els darrers dos anys, i detecta una tendència creixent a maquillar la comptabilitat per aconseguir crèdits.

L'estudi elaborat per la consultoria TAX analitza els comptes de resultats de les empreses durant els anys 2009 i 2010. Per fer-ho, l'anàlisi se centra en set sectors: comerç minorista i majorista, construcció, hotels, restaurants, tallers mecànics i transports.

La primera conclusió de l'estudi és que les pimes de la demarcació que aguanten la crisi han tingut "uns resultats baixos o molt baixos amb tendència a benefici zero" durant el període analitzat. Segons concreta l'autor de l'anàlisi, Albert Güibas, entre els principals problemes amb què es troben les empreses en el seu dia a dia hi ha -a banda de la liquiditat- "la gestió dels cobraments i els pagaments".

I és que, segons posa de manifest l'anàlisi conjunt dels comptes de resultats, la crisi econòmica ha disparat els terminis de pagament de les pimes gironines als seus proveïdors. De mitjana, les empreses dels set sectors analitzats triguen dos mesos i mig (81 dies) a abonar les factures.

Deixant de banda el sector de la construcció, on es triga fins a 126 dies a satisfer els proveïdors, els tallers mecànics (108 dies), el comerç majorista (98 dies) i el transport (91 dies) són els sectors que superen, amb escreix, la mitjana anterior.

Les dades anteriors contrasten amb els terminis en què els clients d'aquestes pimes els paguen els serveis. Aquí, la mitjana és de 45 dies, gairebé la meitat del temps en què les empreses analitzades triguen a satisfer els seus proveïdors.

Un dels casos curiosos que posa de relleu l'estudi és el dels restaurants. Mentre que els seus clients paguen els menús i àpats en un termini de dos dies (i gairebé sempre al comptat), aquests establiments triguen més de dos mesos (71 dies) a abonar les factures als proveïdors.

Maquillar la comptabilitat

Durant la presentació de l'estudi, el director de TAX, Joan Gironella, també va concretar que en els darrers temps s'ha detectat un degoteig d'empreses que maquillen els seus comptes a l'alça per aconseguir crèdit. Aquesta picaresca, segons precisa Gironella, se sol donar amb les pimes més petites. "Una empresa que té més envergadura ho té més difícil però, per posar un exemple, a un comerç minorista li és molt fàcil modificar els comptes", va ressaltar el director de TAX. Aquest és el primer any que la consultoria realitza aquesta anàlisi sobre la realitat de les pimes.

En total, l'estudi ha pres com a referència 500 empreses catalanes, de les quals la meitat són de les comarques gironines. TAX Economistes i advocats, amb seu a l'Alt Empordà, compta amb una cartera de 30.000 clients arreu de l'Estat.

Gironella també va explicar que els seus clients no estan exempts de les conseqüències de la crisi econòmica. "En els darrers dos o tres anys, els beneficis dels nostres clients han caigut entre un 25 i un 30%", va concloure.