L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va impugnar davant els tribunals quaranta clàusules dels contractes de vol de cinc companyies aèries, Ryanair, Iberia, Spanair, Aireuropa i Vueling, per considerar-les "abusives", "desproporcionades" i "perjudicials" per als viatgers.

Les condicions generals de contractació d'un vol han estat redactades per les aerolínies de manera "unilateral", sense tenir en compte els viatgers, argumenta l'OCU en un comunicat, a partir del qual ha demanat a la Justícia que intervingui perquè cessin aquestes pràctiques.

Entre les clàusules impugnades figura, per exemple, la imposició de les denominades "despeses de gestió", la cancel·lació automàtica del bitllet de tornada si el passatger no ha utilitzat el d'anada, la limitació del nombre màxim de menors que poden viatjar en cada vol o el rebuig dels diners en efectiu com a forma de pagament.

En el cas d'obtenir una sentència favorable, les companyies hauran d'eliminar aquestes clàusules de tots els seus contractes, insisteix l'OCU, que ha sol·licitat també al jutge que Ryanair deixi d'exigir el DNI als menors que viatgen acompanyats pels seus pares.

En aquest sentit, l'organització de consumidors considera que l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria estableix "clarament" quins documents identificatius són vàlids per viatjar, per la qual cosa s'oposa que siguin les aerolínies les que determinin quina documentació sol·liciten.

La OCU va denunciar també que les companyies aèries no permetin l'embarcament si el passatger no presenta la targeta de crèdit amb la qual va comprar el bitllet, a més de la targeta d'embarcament i la seva identificació.

Amb aquesta seva iniciativa, l'organització de consumidors pretén una "major transparència" en el transport aeri i evitar així que els usuaris hagin d'acudir als tribunals individualment cada vegada que se senten perjudicats per una d'aquestes clàusules. Amb tot això, l'OCU pretén introduir una "major transparència" en el transport aeri.