La debilitat del consum intern posa en dificultat la supervivència de moltes petites i mitjanes empreses, que han vist com la seva facturació va baixant a passos agegantats. Moltes d'elles tenen productes de qualitat, amb un mercat potencial més enllà de les nostres fronteres. Fer el salt a l'exterior i iniciar un procés d'internacionalització no sempre és fàcil. Guiar-es i acompanyar-les en aquest camí és un dels objectius d'IDODI, una nova empresa que neix amb seus al Parc Tecnològic de la UdG i a Londres.

Al darrere d'IDODI hi ha Marc Vidal. Conegut com un dels analistes econòmics més actius de la xarxa i autor del llibre Contra la cultura del subsidio (Planeta), ha fundat desenes d'empreses.

IDODI va néixer amb la idea d'assessorar pimes en el seu procés d'internacionalització, però s'ha acabat convertint en una companyia molt més ambiciosa. Tindrà una vessant tecnològica, amb una incubadora de start ups tecnològiques -Vidal hi col·locarà totes les participacions en la vintena de projectes del sector en els quals participa-; però també una àrea de comunicació estratègica digital; i una última de formació.

Vidal es mostra molt crític amb els organismes públics, com l'Icex o ACC1Ó, que assessoren les empreses en comerç exterior. "Et cobren un dineral i tenen un percentatge d'èxit tan baix que no et pots arriscar que la teva empresa sigui una de les moltes que fracassa". En aquest sentit, apunta que "qui té l'experiència d'internacionalització és l'empresari que ja ha passat pel procés, no un funcionari que no s'hi juga res".

IDODI s'adreça especialment a empreses que facturen entre mig milió d'euros i tres milions amb productes amb capacitat de trobar mercat a l'exterior.

Decidir quin mercat és l'adient per un determinat producte o amb quina fórmula t'estableixes al país (filial, sucursal, via partner, amb un agent comercial ...), són algunes de les coses que IDODI pot fer per a les pimes.

Vidal explica que la segona seu de la companyia serà a Londres, que considera una ciutat clau per trobar els millors assessors fiscals i legals en aquest camp. "A Espanya hi ha moltes traves per anar-te'n a fora. Sovint, el primer que et passa és una visita d'Hisenda per veure si estàs evadint, per buscar dobles tributacions, etc. Des de Londres, tot és molt més fàcil. Es facilita l'activitat", apunta Vidal

La segona gran pota de IDODI es dedicarà a l'estratègia digital on-line i a la comunicació estratègica. Aquests àmbit serà responsabilitat de Lara Oliveras, sòcia de Vidal en el projecte i especialista en aquest camp. "Entenem que encaixa bé en el patró empresarial d'acompanyament a la internacionalització, perquè si decideixen emprendre un nou mercat no pots desestimar una nova estatègia de comunicació o el procés de digitalització del teu producte", apunta el fundador de la companyia.

La tercera pota de l'empresa s'anomena IDODI Labs. Vol ser una incubadora de petits negocis tecnològics, i que ha estat determinant perquè la seu de l'empresa estés al Parc Tecnològic de la UdG.

"Jo participo en uns vint projectes tecnològics arreu del món en l'actualitat, ja sigui com a Marc Vidal, o través d'alguna de les meves empreses. Ara, totes aquestes participacions s'integraran accionarialment a IDODI Labs", explica Vidal.

La intenció és crear un patró empresarial que doni valor a la seva participació empresarial en aquestes empreses. "N'hi ha algunes que són complementàries, i fins ara no havien col·laborat. A partir d'ara serà possible. La idea és, que sigui un espai de trobada de start ups, de les que ja hi són i de les que s'hagin d'incoporar en el projecte", afegeix. Vidal comenta que hi ha capital extern que participarà en aquesta incubadora de negoci, i que tindran una oficina de desenvolupament a Santa Bàrbara (Califòrnia), que posarà en contacte aquestes start ups amb empreses tecnològiques de EUA.

La darrera divisió de IDODI, es dedicarà a la formació, tant en temes d'internacionalització, com de la comunicació, com donant mentoratge a start ups tecnològiques.