El fi justifica els mitjans. I si el fi és ajudar al creixement d'una companyia el 30 % dels directius de grans empreses espanyoles veu amb bons ulls que s'ofereixin regals personals o serveis per guanyar o retenir un negoci. Altre 30% assumeix que en aquest context és bo oferir "entreteniment" i també un 30% accepta que es donin pagaments en efectiu per obtenir beneficis.

La història comença amb un sopar de luxe, una bossa, un rellotge, un viatge amb estada en un gran hotel i al final acaba amb una aportació econòmica en efectiu. És el camí seguit més comú per aconseguir un contracte suculent. Per això, els analistes de la consultora Ernst & Young han realitzat, un any més, una enquesta europea sobre el frau en les empreses el 2011.

Entre gener i febrer els investigadors van realitzar un total de 2.365 entrevistes a empleats de 25 països europeus en l'idioma nadiu de cada nació. Els participants han estat treballadors de companyies amb més de 1.000 empleats, empreses que cotitzen en Borsa o multinacionals. Dels resultats destaca la percepció natural que tenen els entrevistats de la realització de suborns en les empreses i com reconeixen aquestes pràctiques en els seus llocs de treball.

Segons es desprèn de l'informe, "el comportament no ètic, com regals personalitzats o serveis, oferint diversió i pagaments en efectiu per guanyar o retenir un negoci és més generalitzat i justificat a Espanya que en la resta de països europeus".

Però no són xifres que se ?circumscriuen solament al sentir general dels alts càrrecs de les empreses abordades en les entrevistes. Pel que fa a si han experimentat "un frau significatiu a la companyia" durant els últims dos anys, a Espanya només el 12 % dels enquestats ha experimentat aquesta situació. El percentatge està per sobre d'estats com França, Itàlia, Àustria, Països Baixos i Regne Unit. De les dades obtingudes es conclou que la cultura de la lluita contra el suborn i la corrupció a Espanya és de mitjana inferior a d'altres països de la UE.

Hi ha poques companyies que tenen polítiques de lluita contra la corrupció, un codi de conducta, falta de comunicació del compromís de l'alta direcció amb aquestes polítiques i menys formació en aquests temes. "Només el 17% dels entrevistats han rebut personalment formació quant a mesures contra la corrupció i el suborn".

Una altra de les preguntes formulades als directius espanyols versa sobre la llei nord-americana "Dodd-Frank", que va entrar en vigor l'any passat i per la qual s'incentiva els empleats de companyies dels EUA que cotitzen en Borsa a denunciar casos de frau, amb recompenses de fins al 30 % de qualsevol multa superior a un milió de dòlars per als treballadors que revelin informacions sobre comportaments delictius o sospitosos de ser delictius. El 71% dels enquestats espanyols assegura que sí que servirà perquè es denunciïn casos de frau.