La matriculació d'embarcacions d'esbarjo ha caigut un 8,8% entre el gener i el setembre d'aquest any, al passar de 5.081 unitats el 2010 a les 4.635 del present any, i manté la tendència baixista que va iniciar l'any 2007. Així ho subratlla l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques (Anen), que tanmateix destaca el mercat de lloguer com el que més ha crescut en aquest període, un 29,65 %, i que del total de les embarcacions matriculades 223 s'han destinat a aquest ús.

Girona, que és una de les demarcacions de l'Estat amb més vendes, ha registrat una caiguda superior. Segons les dades d'Anen, entre gener i setembre s'han matriculat a les comarques gironines un total de 262 embarcacions, un 23% menys que en els tres primers trimestres de 2010.

Tal com apunta Anen, les embarcacions d'eslores petites, de menys de 8 metres, són les més demandades i representen el 87 % del total de les matriculades, seguides de les propulsades a motor, amb el 61%. Per contra, les motos d'aigua han caigut un 20,54%, les embarcacions pneumàtiques semirígides, un 28,09%, les pneumàtiques plegables, un 21,29%, i les de vela, un 25,3%.

Catalunya ocupa el primer lloc amb 834 matriculacions, encara que ha descendit un 24,11% respecte als nou mesos de l'any anterior, quan es van vendre 1.099 embarcacions. En aquesta comunitat, Barcelona, amb una quota de l'11,20% i 519 matriculacions, és on més vendes s'han aconseguit entre gener i setembre, seguida de Girona, amb 262 embarcacions facturades, el 4,31%, Tarragona, amb 87 i un 1,88% del mercat, i Lleida, amb 28 i un 0,60%.

La segona comunitat en importància en el sector de les embarcacions d'esbarjo és Andalusia, amb 803 matriculacions, i una caiguda del 12,14% respecte al mateix període de 2010. Balears es troba en tercera posició, amb la matriculació de 564 embarcacions i un descens del 0,35%; mentre que el quart lloc l'ocupa la Comunitat Valenciana amb 512 vendes, mantenint-se en les mateixes xifres de l'any anterior. Tanca la relació la comunitat madrilenya amb 380 vendes i una caiguda d'un 11,83%.

Aposta per la innovació

La gran fita és fomentar les vendes d'un sector considerat tradicionalment de luxe i on els fabricants destinen una part notable dels seus beneficis a la recerca. En aquest sentit, la principal novetat és la presentació de motors cada cop més eficients, de menor consum, i que ofereixen més respecte mediambiental. És l'única manera d'atraure un comprador que des que es va iniciar la crisi és molt més prudent.

"La crisi l'ataquem per dues bandes", explica Narcís Cadavid, director general de Zodiac, "mitjançant la innovació i ajustant els nostres preus". Aquesta empresa d'embarcacions pneumàtiques, que compta amb noranta punts de venda amb una de les xarxes de distribució més grans, ha disminuït en un 15% les seves vendes. "Per motivar la clientela presentem productes nous, diferents a la resta i a tot allò que ha vist fins ara. A més, intentem fer ofertes i ajustar el nostre preu", afirma.

Per garantir la seva competitivitat en moments de crisi, les empreses del sector creen productes més sostenibles i d'alt valor tecnològic, segons apunta Fira de Barcelona. Així, els fabricants busquen augmentar l'eficiència del motor i disminuir el consum de carburant.

Cada tres o quatre anys les normatives europees es van fent més restrictives en matèria de substàncies contaminants, fet que obliga els fabricants a avançar-se als nous requisits per a sobreviure a llarg termini. L'empresa Volvo ha presentat un dels únics instruments del mercat per poder realitzar l'operació més difícil: l'amarratge. És un "joy-stick" per controlar el vaixell com si es tractés d'un videojoc. "Quan es va estrenar aquest mecanisme vam voler demostrar que amarrar era molt senzill: es va demanar a la secretària del president, que no havia agafat mai un vaixell, que intentés amarrar. Ho va aconseguir a la primera". Des de que es va presentar al 2006, se n'han venut prop de 10.000 unitats.