La jornada "Empresa i Conexiement" d'aquest dijous a Girona vol ajudar a mostrar els camins de futur que l'empresa i els seus actors principals han d'emprendre per superar els reptes actuals. Un d'ells és reinventar-se i reorientar l'activitat. Albert Pèlach, president el Consell Directiu d'AED a Catalunya, ho va fer l'any 1996, quan va deixar el sector alimentari per passar al sector editorial. "Vaig passar d'alimentar estòmacs a alimentar cervells", assegura l'acutal director general del Grup Enciclopèdia Catalana, que en aquesta entrevista dóna algunes de les claus de la jornada que organitzen AED i Tribuna de Girona i reivindica la figura del directiu.

Ens han preparat una jornada molt atepeïda...

Volem satisfer els assistents, que deixaran la feina del seu dia a dia, que és molta, per venir. Veuran temàtiques variades, empreses de diferents sectors..... Intentarem identificar històries positives de gent que està fent coses per buscar noves vies de creixement dins d'un entorn complicat.

Empreses que s'han reinventat com per exemple Munich o Lekué?

Tothom intenta reinventar-se i buscar noves vies, també en productes molt madurs, ja siguin industrials o de consum, com els casos que ha esmentat. No oblidem que estem en un moment de revolució tecnològica molt important. Semblaria que aquests canvis afectarien molt sectors com l'editorial, el meu, o al de la premsa, però va molt més enllà. Aquesta revolució està afectant les maneres de produir, d'obrir mercats a l'exterior (és més fàcil que mai). No hi ha dubte que aquesta revolució obre moltes oportunitats.

Veurem una vintena de ponents i d'àmbits molt diversos...

Empresaris, emprenedors, directius..., però també gent que ve del món acadèmic, que ha reflexionat i ha pensat temes i que els comparteix amb l'audiència. El nivell està garantit. Jornades com aquesta et donen l'oportunitat d'escoltar acadèmics de primer nivell, que et donen una amplitud de mires, i l'empresari-emprenedor-directiu que t'aporta el detall concret. La suma dels dos àmbits serà molt enriquidor.

Un dels grans maldecaps de les empreses i directius és avui la falta de finançament. Però a la jornada no en parlaran. És una batalla perduda?

El finançament és un recurs escàs i ja ho donem per descomptat. És cert que fa dos anys que les coses són complicades pel que fa a recursos financers, així que els directius busquem la manera de dependre cada vegada menys de fonts externes de finançament. Ens hem de centrar en les coses en les quals tenim capacitat d'incidència, com la reducció de costos per ser el màxim d'eficients, i també la recerca de noves vies de creixement. Per això, són importants jornades com la de dijous, perquè ajuden a conèixer i compartir experiències. Per uns, el camí serà la internacionalització, per altres el disseny, etc.

La premsa econòmica està farcida de males notícies.

És cert, i és bo recordar que el món no està en crisi, encara està creixent. A Espanya i al nostre entorn europeu estem en una crisi econòmica profunda, però encara hi ha oportunitats. Volem donar un to positiu, d'un optimisme realista, perquè compartirem experiències d'èxit que són realitats. Algunes poden ser petites o insignificants, però volem que ajudin a obrir finestres al creixement que busquen les empreses en un entorn complicat.

Una d'aquestes experiències és "els valors del Barça i la seva aplicació a la gestió empresarial". Per què cada vegada més escoles de negoci analitzen aquesta vinculació?

Són disciplines que tenen força relació. El món de l'esport pot ser una inspiració per a l'empresa en qüestions com el lideratge. Hi ha models que es poden extrapolar perfectament.

I acaben la jornada amb una sessió sobre infraestructures. Un tema molt sensible a Girona...

Sé que en aquests dies se n'està parlant molt. Efectivament, les infraestructures són un element de competitivitat. Carreteres, ferrocarrils, ports i aeroports, ... i no només com a eina de transport de mercaderies. La indústria té un paper important, però aquestes infraestructures també són clau per a la mobilitat de les persones i dels serveis que poden oferir. Per tenir una economia ben internacionalitzada, cal estar ben connectat al món.

No figura en el programa, però parlar de política serà inevitable.

Francament crec que se'n parlarà poc. La política parla molt de macroeconomia i nosaltres volem parlar de micro. No estem per donar receptes a ningú de com ha de fer les coses. El que volem fer és compartir idees i experiències positives.