La creació d'una filial de baix cost, Iberia Express, per al trànsit de curt i mitjà radi per part d'Iberia ha provocat un conflicte amb els pilots, que van anunciar ahir que aniran a la vaga el desembre, a la qual podria sumar-se la resta del col·lectiu de vol de l'aerolínia.

L'aturada podria coincidir amb les dates nadalenques, encara que el cap de la secció sindical Sepla-Iberia, Justo Peral, va assenyalar que encara no hi havia un calendari, a l'espera de la decisió que prenguin els sindicats de tripulants de cabina de passatgers (TCP).

Aquests acordaran dilluns que ve al Comitè d'Empresa de Vol si secunden o no la vaga, a la qual els pilots estan decidits a anar en solitari, si al final no els abona la resta de treballadors.

Per a Iberia, la possible vaga del Sepla és "una provocació" als clients i la societat en l'època de més viatges de l'any, i "un xantatge" a l'empresa.

A més, tot això per oposar-se a la creació de més de 500 llocs de treball, sense que suposi cap perjudici per a cap dels empleats de la companyia, "i això en un país amb 5 milions d'aturats", segons l'empresa.

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) es va pronunciar en el mateix sentit i va a sol·licitar al futur Govern una llei que reguli el dret a vaga.

La creació d'Iberia Express, que començarà a operar l'abril de 2012, va ser decidida el passat 6 d'octubre per l'empresa, que la setmana passada va nomenar al seu conseller delegat, Luis Gallego, fins ara director de Producció de l'aerolínia de baix cost Vueling, participada per Iberia.

Oposició al projecte

Els pilots s'oposen a aquest projecte, ja que, segons la seva opinió, amenaça els llocs de treball i el creixement de la companyia a l'aeroport de Barajas, a favor de British Airways (BA), amb la qual es va fusionar Iberia i va crear la societat IAG, en una operació entre dos iguals, encara que, segons el Sepla, la realitat és ben diferent.

Al seu judici, mentre BA creix en flota, rutes i plantilla, Iberia està reduint la seva mida i inicia la conversió en la low cost de la britànica per al sud d'Europa.

Els pilots utilitzaran tots els mitjans legals al seu abast per defensar la companyia i si finalment no aconsegueixen que Iberia desisteixi del seu pla, ja en marxa, abandonaran l'empresa, ja que han assegurat que tenen ofertes de treball de companyies asiàtiques i de l'Orient Mitjà.

En aquest sentit, uns 400 pilots dels 1.500 de la plantilla d'Iberia ja haurien sol·licitat el seu certificat d'hores volades per buscar treball fora de la companyia, va indicar Peral. El líder sindical també va manifestar que els pilots són conscients del rebuig social que provoca una vaga que podria, a més, coincidir amb les celebracions de Nadal.