Tot i representar una part ínfima del transport internacional, el trànsit ferroviari de mercaderies comença a guanyar pes. Part d'aquest increment es deu a la possibilitat d'anar des del Port de Barcelona fins a França en ample de via internacional i a través del túnel del Pertús, ja sigui aprofitant el tram ja construït del TAV (76 quilòmetres) o pels 70 quilòmetres de tercer rail construïts entre Barcelona i Montmeló, i entre Girona i Figueres.

El primer tren que connectava Espanya amb França en ample internacional va sortir del Port de Barcelona en direcció a Lió el passat 21 de desembre de 2010. El trajecte s'escurça en sis hores el trajecte i es poden carregar 300 tones més. Dos elements que situaven el transport ferroviari de mercaderies davant d'un nou escenari.

Tot i això, durant mesos només van funcionar dos combois setmanals (dimarts i dijous) d'aquesta línia. El juny d'aquest any, els tres socis d'aquesta iniciativa (Naviland Cargo, Renfe Mercancías i el Port de Barcelona) van sumar-hi una nova circulació setmanal (els dissabtes).

A aquest projecte, s'hi suma a partir de dilluns vinent un nou convoi que unirà Barcelona amb Anvers (Bèlgica) i permetrà transportar 4.500 tones setmanals entre les dues ciutats. Segons Renfe, en total, es realitzaran tres circulacions setmanals amb trens de 600 metres de longitud, a través del túnel de Pertús i usant les vies d'ample internacional.

La nova circulació la realitza Contren, societat mercantil filial de Renfe especialitzada en el transport d'Unitats de Transport Intermodal (contenidors).

El pas de mercaderies pel túnel de Pertús amb la nova connexió d'ample europeu permet que Renfe augmenti la seva oferta de càrrega amb unes 300 tones per tren, en circular amb trens de fins a 750 metres i permet reduir el temps de transport en agilitar el pas fronterer i eliminar la manipulació de mercaderies a la frontera

El primer corredor transfronterer de mercaderies en ample internacional entre Barcelona i Perpinyà ha representat una inversió d'uns 377 milions d'euros.

Tot i que la utilització d'aquest mètode de transport pel túnel del Pertús és encara residual, entitats com Ferrmed o la Cambra de Comerç de Girona preveuen que en menys d'una dècada aquesta infraestructura quedi saturada. Per això, reclamen estendre el tercer rail fins Portbou, una línia que han d'utilitzar a la força les mercaderies més pesades, que no poden passar pel túnel a causa del seu elevat desnivell i pel desgast que suposa de les vies.

No obstant això, la construcció del tercer rail entre Vilamalla i Portbou presenta un handicap important, que TPFerro -empresa concessionària del túnel- ingressaria menys diners si els operadors ferroviaris tinguessin l'alternativa, més lenta però menys costosa, de Portbou.